Bahrein - Verslag 4 - Reisverslag uit Manamah, Bahrain van Bart De Coster - WaarBenJij.nu Bahrein - Verslag 4 - Reisverslag uit Manamah, Bahrain van Bart De Coster - WaarBenJij.nu

Bahrein - Verslag 4

Door: Bart De Coster

Blijf op de hoogte en volg Bart

10 Maart 2006 | Bahrain, Manamah

Dinsdag 7 Maart 2006

Vandaag mijn 1e vrije dag.
Dus eerst uitgeslapen tot een uur of 9.00.
Rustig ontbeten, was weg gedaan, en dergelijke meer.
Heb ondertussen ook al wat foto’s on-line gezet, dus af en toe zal ik daar naar verwijzen. Dat zal ik aanduiden met (F)
Rond 10.30 ben ik naar de Al Fatih – moskee gereden.
Dit is een vrij recente, supergrote moskee, die open staat voor bezoekers.
De bouw is begonnen in 1984 en was klaar in 1988. (F)
Het marmer voor de vloer in de binnenplaats, en voor de moskee zelf, komt uit Italië, het hout (Teak) voor de inkompoort uit India, het tapijt in de grote gebedshal komt uit Schotland (F), de grote luster uit Oostenrijk (F), en de vele specifieke lampen uit Frankrijk. (Iedereen een beetje tevreden houden hè…)
Er kunnen in totaal meer dan 7.000 gelovigen in.
Daar heb ik dan een rondleiding gekregen, met wat extra uitleg over de Islam. Heb achteraf ook nog een hoop boekjes met uitleg meegekregen.
Uiteindelijk de Imam zien oproepen tot gebed (Wat 5x per dag moet gebeuren), en daarna even blijven wachten op het gebed zelf, dan hebben we dat ook weer eens mee gemaakt.
Het bezoek was dus best de moeite…

Daarna naar het National Museum gereden, om de geschiedenis van Bahrein een beetje beter te bekijken.
Was leuk, maar niet echt spectaculair.
Daarna iets gaan eten, en inkopen gaan doen.
En in de namiddag als afsluiter naar de King Fahd-Causeway (F) gaan kijken. Dit is een 25 km lange brug die Bahrein verbindt met Saoedi-Arabië. Hij bestaat uit een paar kunstmatige eilandjes, die verbonden zijn door 5 lange stukken viaduct.
Je kan als bezoeker tot op het middelste grote eiland, en daar kan je dan even in de uitkijktoren. En dan zie je in de verte Saoedi-Arabië liggen.
Ook weer niet zo spectaculair, maar je moet er eens geweest zijn hè.

Daarna dus alles op mijn site gaan zetten en spullen verder uitgepakt (F), en nog even gerelaxed.
En dan gaan fitnessen. We hebben hier boven op het dak een fitness-ruimte. Dus kan ik weer wat aan mijn conditie gaan werken, want het is echt nodig. In vergelijking met mijn conditie een jaartje geleden, is het echt beschamend.
Dus werd echt de hoogste tijd.
Voorlopig nog niet gaan zwemmen (Ook op het dak), maar dat komt er nog wel van.
En ’s avonds weer uitgebreid gaan eten.
Af en toe gaan we naar gewone restaurantjes (Of niet zo gewoon), en af en toe naar de restaurants van de grote hotels… (Movenpick, Crown Plaza, …)
Is op zich niet heel goedkoop (Tussen 12 en 40 Euro), maar verder doen we hier toch bijna niets op, en tot nu toe bijna altijd heel lekker.

Verder nog iets vertellen over het verkeer hier.
De laatste paar jaren zijn er in België superveel SUV bijgekomen (Sports Utility Vehicles, een soort veredelde terreinwagens), maar dat is nog niets vergeleken bij het aantal dat er hier rondrijdt.
Verder rijden hier superveel Toyota’s, en Nissans rond;dan nog een hoop Lexussen, BMW’s, Mercedessen, Chryslers,…
Weinig VW’s, Audi’s, Volvo’s, Ford, Mazda, Honda, …
En al helemaal geen Peugeot, Renault, Citroen,… (Fransen brol)
Het rijdt hier ook vol met links-rijders, die dan regelmatig nog eens aan ‘t telefoneren zijn, en dus van links naar rechts zwalpen. (Telefoneren achter ’t stuur is hier jammer genoeg nog niet verboden)
Je ziet hier dan ook bijna elke dag een vrij zwaar verkeersongeval.
Maar verder rijden ze niet echt agressief of zo, ze kunnen gewoon niet rijden.

Ondertussen hebben we vernomen dat onze boot misschien tegen het weekend terug klaar is. Ze moesten wisselstukken voor de cilinders laten overvliegen vanuit Nederland. Afwachten maar.

Woensdag 8 Maart 2006

Vandaag een dagje bezig gehouden met wat ondiepe stukken, en stukken strand te gaan man-packen.

Donderdag 9 Maart 2006

Ook vandaag niet zo heel veel speciaals gebeurd.
Zo lang onze survey-boot niet gerepareerd is, is het een beetje behelpen, en we zijn natuurlijk ook afhankelijk van het getij.
Dus vandaag nog wat ondiep-water-peilingen gedaan, met de speedboot.

's Avonds toen ik stond te fitnessen, hadden we op de achtergrond de radio opstaan. Radio Bahrein, een Engels-talige radio-zender. En toen draaiden ze "El mundo bailando" van Belle Perez. Heb verder niets gehoord, dus ik weet niet of het was aangevraagd door een Belgische expat, of dat ze het gewoon uit zichzelf draaiden.
Was wel grappig om zelfs hier in Bahrein Belgische muziek op de radio te horen.

Vrijdag 10 Maart 2006

Vandaag leek eerst ook een gewone dag te worden.
In de voormiddag wat gaan man-packen, en namiddag ondiep-water gaan peilen.
Onze kapitein van de speedboot is ook een Indier, Mono.
Tijdens het peilen wat aan het praten geweest met hem.
Hij is nu al meer dan 2 jaar onafgebroken aan het werk voor een bedrijfje dat voor ons dus personeel levert.
Eind dit jaar, in December, gaat hij voor de1e keer in 3 jaar nog eens naar huis, naar vrouw en kinderen van 6 en 9.
En die gasten werken hier voor nen euro of 300 per maand.
Daar wordt je natuurlijk ook niet echt rijk van…
Nog maar eens beseffen hoe goed wij het toch hebben.
Toen ik dan naar huis reed, bleek de weg afgesloten te zijn, en de volgende ook, en de volgende ook.
Na enkele blokken te hebben om gereden, uiteindelijk toch aan mijn appartementje geraakt.
Er stond een groep jongeren op het plein voor ons appartementsgebouw, en die werden net met een hoop traangas beschoten.
Er waren ook een 4-tal vuurtjes.(F)
Toen is iedereen gevlucht in de naburige wijk.
Uiteindelijk hebben ze hier enkele uren staan schieten.
Beetje kat-en-muis-spelletjes…
Op dit moment is het eindelijk een beetje rustiger, en zijn we eindelijk een beetje meer te weten gekomen.
Blijkbaar waren het Iranese Soenieten, die gekant zijn tegen de Grand-Prix van zondag; eigenlijk zijn ze een beetje tegen alles wat de Westerse decadentie voorstaat.
En toevallig is die wijk dus vlak naast ons.
Maar kmoet zeggen, kheb mij op geen enkel moment onveilig gevoeld.
En ik ga zondag toch lekker kijken naar de GP.
Ik zal achteraf wat foto’s op de site zetten.

Dat was het weer voor dit verslagje…

Groetjes,

Ikke