Bahrein - Verslag 6 - Reisverslag uit Manamah, Bahrain van Bart De Coster - WaarBenJij.nu Bahrein - Verslag 6 - Reisverslag uit Manamah, Bahrain van Bart De Coster - WaarBenJij.nu

Bahrein - Verslag 6

Door: Bart De Coster

Blijf op de hoogte en volg Bart

21 Maart 2006 | Bahrain, Manamah

Donderdag 16 Maart 2006

Vanmorgen met de speedboat wat shallow-water peilingen gaan doen.
Om 6.00 al vertrokken omdat het tij dan wat gunstiger was.

De herstellingen aan de Albatross schieten nog steeds niet op, nu hebben ze weer een ander probleempje gevonden, en hebben ze weer wat onderdelen mee naar de work-shop van Caterpillar.
Morgen wordt er niet gewerkt hier bij de locals (Vrijdag is in de Islam gelijk aan onze zondag)
Dus dat wordt op zijn minst zaterdag alvorens die boot weer gaat varen…

In de namiddag nog wat op kantoor bezig gehouden.
En dan ’s avonds alweer naar de Doulos.
Echt wel iets voor mij om weer een hoop nieuwe mensen en culturen te leren kennen, op een ontspannen manier.
Heb van Steven (de Zuid-Afrikaan) een rondleiding gekregen op het schip.
En aangezien hij zelf in de machinekamer werkt , kon ik daar ook even een kijkje nemen, want normaal gezien mogen ze die hier in de Arabische wereld niet laten zien aan bezoekers.
En verder gewoon wat gezellig zitten kletsen, en weer een hoop nieuwe mensen leren kennen aan boord.

Vrijdag 17 Maart 2006

Ook vanmorgen weer om 6.00 vertrokken.
Maar aangezien het een beetje aan het regenen was, en omdat er te hoge golven waren door de harde wind, zijn we vrij snel teruggekeerd naar onze aanlegsteiger.
Dan nog even wat op kantoor gezeten, en dan de rest van de dag vrij gekregen.
Wel jammer natuurlijk dat je op je vrije dag om 5.00 moet opstaan…
Van de gelegenheid gebruik gemaakt om weer af te spreken met enkele mensen van de Doulos om tegen de avond weer te gaan voetballen met de lokale mensen.
(Met Simon (D), Johannes (D), Johan (NL), Daniel (UK))
Maar daar aangekomen bleek dat er niet gevoetbald werd op vrijdag.
Ze hadden ons nochtans verzekerd dat ze elke dag speelden. Zelfs nadat wij nog eens gevraagd hadden, “Echt elke dag” werd er positief geantwoord. Maar waarschijnlijk is het voor hen zo evident dat er op vrijdag niets gebeurd dat ze daar niet aan gedacht hebben.
Dan zijn we maar wat Street-basket gaan spelen aan de boot zelf. Daarna gewoon mee aan boord gaan eten, en tijdens de maaltijd zijn we (Simon en ik) al begonnen met een discussie over Geloven…
Het moest er eens van komen natuurlijk.
Dan ben ik eerst gaan douchen om daarna het gesprek verder te zetten.
Op zich wel een heel leuke discussie, met begrip voor beide standpunten…
Op een gegeven moment moest Simon weg, hij had nog een afspraak met iemand van de boot om de stad in te trekken, en aangezien ze niet alleen de stad in mogen, maar minimum met 2 moeten zijn, kon hij dat natuurlijk niet meer afzeggen. Ik heb wel nog een Bijbel van hem cadeau gekregen.
(Misschien komt het ooit nog goed met mij…!)
Dan heb ik dezelfde discussie nog maar eens over gedaan met Frans, 1 van de Nederlanders aan boord.
En daarna weer veel te laat gaan slapen… (23.30 is laat, als je er om 5.00 uit moet, en dat al enkele dagen na elkaar)

Zaterdag 18 Maart 2006

Vanmorgen was het weer terug iets beter, dus vrij veel kunnen surveyen met de speed-boot.
Voorlopig nog geen vorderingen bij de Albatross.
’s Avonds dan afgesproken om een 4-tal Doulos-mensen op te pikken aan de boot, en dan naar mijn appartement te gaan.
(Judith (Malaysia), Michael (NL), Frans (NL), Jasper (NL))
Dan konden zij eens een avondje weg zijn. De hele avond bij ons, buiten aan het zwembad gezeten. Daar weer wat meer over de Doulos gehoord. De meeste mensen zitten voor 2 jaar aan boord. En natuurlijk zitten er mannen en vrouwen aan boord. Als ze iemand beter willen leren kennen, kan dit pas als ze beiden 1 jaar aan boord zijn. Dan wordt er bij beide personen toestemming gevraagd aan hun geloofsgemeenschap thuis, en die moeten daar dus effectief toestemming voor geven. Dan heb je toestemming om regelmatiger, en langer met die persoon te praten. En daar kan dan eventueel een relatie uit voortvloeien. Maar als er een groot verschil zit tussen beide culturen, wordt er meestal gevraagd om nog langer te wachten. En soms wordt er eerst aan de ouders thuis toestemming gevraagd. Dan moet je nog weten dat de Westerse mensen hier 600 a 700 euro per maand voor betalen. (Voor de armere landen is dat een pak minder, of zelfs niets) Dat geld wordt meestal bijeengebracht door je geloofsgemeenschap thuis, en sponsors (Vrienden, familie, kennissen,…)
Ge moet er maar zin in hebben.
Maar het was wel weer een heel gezellige avond.
Met als gevolg weer om 23.30 naar bed.

Zondag 19 Maart 2006

Alweer begonnen om 6.00 met de speed-boot.
En de rest van de dag op kantoor geprocesd.
En ondertussen is de Albatross weer in roulatie.
’s Avonds weer met enkele mensen naar mijn appartement gegaan.
(Jasper (NL), Rebecca (CH), Joanna (Ireland), Andy (UK))
Maar ondertussen was ik al vrij moe geworden van de afgelopen dagen, en heb ze effie alleen gelaten boven aan het zwembad, om eerst zelf te gaan koken, en opeten natuurlijk, me te douchen, en te scheren. En dan nog even mee boven gaan zitten. Daarna alweer om 23.30 gaan slapen.

Maandag 20 Maart 2006

De gebruikelijke routine, weer om 6.00 begonnen met de speed-boot.
En verder de rest van de dag wat geprocesd.
’s Avonds dan eerst met Jos en Arnold gaan eten, aangezien Jos komende nacht naar huis vertrekt.
Daarna nog even voor de laatste avond langsgeweest bij de Doulos.
En ik had Belgische Leonidas-pralines meegenomen, die je zelfs hier in Bahrein kan kopen.
Vanavond kon ik ook wat langer opblijven aangezien ik morgen overdag niet hoef te werken, en vanaf morgen de nacht-shift ga doen.

Dinsdag 21 Maart 2007

Natuurlijk vanmorgen rond een uur of 5.00 wakker geworden, naar gewoonte.
Dan toch kunnen slapen tot een uur of 8.00.
En met veel woelen en keren, blijven liggen tot 9.00. En dan ben ik van miserie maar opgestaan. Dan moogt ge al eens uitslapen.
Denk dat ik deze namiddag wel ga proberen van nog wat te slapen, anders wordt het zeer moeilijk om wakker te blijven deze nacht.
Zo dadelijk ga ik een laatste keer naar de Doulos om ze uit te zwaaien, alvorens ze vertrekken richting Oman, om daarna naar India, Thailand, Malaysia en misschien Cambodia te gaan.
Dat was het weer voor dit verslagje.

Groetjes,

Ikke

PS: Heb mijn verlof aangevraagd van vrijdag 28 april tot maandag 15 mei. Weet nog niet of het is goedgekeurd, maar waarschijnlijk komt dat wel in orde.

• 24 Maart 2006 - 05:20

Hans Van Roey:

Wa ne schone naam op de schouw van den boot