Bahrein - Tussendoortje - Reisverslag uit Manamah, Bahrain van Bart De Coster - WaarBenJij.nu Bahrein - Tussendoortje - Reisverslag uit Manamah, Bahrain van Bart De Coster - WaarBenJij.nu

Bahrein - Tussendoortje

Door: Bart De Coster

Blijf op de hoogte en volg Bart

31 Maart 2006 | Bahrain, Manamah

Heel even een berichtje tussendoor, om te laten weten dat alles in orde is met mij.
Ik zat dus niet op die boot die gezonken is.
Maar we waren gisteren-avond wel uit eten gegaan in het centrum, en toen we terugreden hebben we wel ontzettend veel ambulances zien voorbij komen, die allemaal in file aan de jachthaven stonden.
Maar dus tot vanmorgen wisten we niet wat er aan de hand was. We zullen de komende dagen wel meer nieuws vernemen.

Boot voorlopig nog niet hersteld, dus waarschijnlijk gaan we zo dadelijk uitgebreid brunchen...

Groetjes,

Ikke

Ondertussen heb ik al een pak meer nieuws over de ramp.
Het was een feestje georganiseerd door een bouwbedrijf, dat gedurende de afgelopen 4 jaar de betonwerken aan het WTC hier in Manama hebben gedaan. En om te vieren dat de betonwerken afgelopen waren, hebben ze dus met het bedrijf een boot afgehuurd via een tour-operator.
Het was een traditionele dow, met 2 verdiepingen. Waar normaal gezien een man of 80 a 90 op kan. Maar nu waren ze met ongeveer 130 vertrokken.
Ze waren eerst met 150, maar een 20-tal man had net voor het vertrek het verstand om terug af te stappen. De kapitein wilde eerst ook niet vertrekken, maar werd onder druk gezet door de touroperator.
Ze hadden op voorhand wel een soort veiligheidscontrole gedaan, maar vergeten er mee rekening te houden dat er op het bovendek een heel zware geluids- en licht-installatie stond.

Verder was het volgens collega's van mij die ook buiten op zee waren, helemaal niet zo rustig als overal op't nieuws wordt gezegd. Het was verder laag-laag-water, wat zorgt voor een sterke stroming. En dat dus in combinatie met te veel volk, en een te zwaar bovendek, heeft waarschijnlijk de ramp veroorzaakt.
Bijna alle doden zijn mensen die op het benedendek waren op het moment van de ramp.

Tussen de doden vrij veel expats, die de afgelopen 4 jaar mee aan het project hebben gewerkt.

Onze site-ingenieur gaat af en toe op zijn vrije dag kite-surfen. En had daar ondertussen enkele vrienden gemaakt.
En bij de overledenen zaten er dus een 2-tal van die kite-vrienden (Zuid-afrikanen), die ook af en toe duiken. Dus die mensen zijn echt wel gewend van lange tijd onder water te blijven. Wat maar weer aantoont hoe snel de boot gezonken moet zijn.
1 van die Zuid-Afrikanen zijn vrouw was ook aan boord, en heeft het wel overleefd. Ze waren slechts kort geleden getrouwd.

• 03 April 2006 - 11:20

Coony:

Ik had er iets van opgevangen in de pers. blij te horen dat jullie het niet waren.
    blijven schrijven ! ik vind het wel boeiend, alhoewel ik het vakjargon niet altijd 100% begrijp :-)

greetz !
    Coony