Bahrein - Verslag 8 - Reisverslag uit Manamah, Bahrain van Bart De Coster - WaarBenJij.nu Bahrein - Verslag 8 - Reisverslag uit Manamah, Bahrain van Bart De Coster - WaarBenJij.nu

Bahrein - Verslag 8

Door: Bart De Coster

Blijf op de hoogte en volg Bart

10 April 2006 | Bahrain, Manamah

Dinsdag 28 Maart 2006

Gisterenavond dus even op kantoor langsgeweest, om te kijken of ik wat nuttigs kon uitvreten. Maar na een 3-tal uurtjes was dat ook niet meer het geval.

Vanmorgen dan samen met Roberto (extra Filippijnse surveyor), wat gaan man-packen, om ons toch met iets bezig te houden.
In de namiddag dan voor de 1e keer wat volumes berekend.
Dan zat het nuttige gedeelte van de dag er weer op.

Vanavond was er op het vrt-nieuws een korte reportage over Industrieel Ingenieurs. En de beelden die ze erbij lieten zien, waren opgenomen bij ons op school, in de afdeling bouwkunde.
Er studeren nu blijkbaar over heel België per jaar 2.500 Industrieel Ingenieurs af, en ze hebben er in het bedrijfsleven per jaar 5.000 nodig, en ze schatten dat ze er over 10 jaar 10.000 per jaar nodig hebben.
Dus onze werkgelegenheid is blijkbaar nog wel een tijdje verzekerd.
Laat ons hopen dat we dat ook de komende jaren mogen voelen in onze portefeuille.

Woensdag 29 Maart 2006

Vanmorgen om 4.00 opgestaan, en om 5.00 met Mono afgesproken om shallow-water te gaan peilen.
Maat het waaide veel te hard, en het was ook wat aan het regenen.
Dus alles afgeblazen, en maar terug in bed gekropen.
Later op de dag weer even langs kantoor gelopen, om te kijken of er iets te doen viel, maar dat was dus niet het geval.
Dus de rest van de dag weer vrij.
Als alles wat meevalt, is de Albatross morgen overdag weer zee-waardig, en kan ik weer de nacht in.
Dat zal waarschijnlijk dan zo voor de komende 2 a 3 weken zo zijn, dus dan geen dagen vrij meer.
Dus gaan we d’r van profiteren om vanavond nog eens iets te gaan drinken, want is weer heel lang geleden.

Uiteindelijk was Martijn na ons diner toch wat te moe om de bloemetjes nog buiten te zetten, dus zijn we maar gewoon terug gereden naar het appartement.

Donderdag 30 Maart 2006

’s Morgens shallow-water gaan peilen, en dat daarna ook gaan processen op kantoor.
In de namiddag zag het er nog naar uit dat de Albatross eventueel op tijd klaar zou geraken, dus ben ik nog even naar het appartement geweest, om een poging tot wat extra slaap te wagen. Maar dat is uiteindelijk maar bij een poging gebleven, wegens te veel lawaai in de omgeving. (Bouw-werf naast ons, en een voetbal-wedstrijd…)

Uiteindelijk bleek de Albatross weer niet klaar te zijn. En aangezien er op vrijdag niets gebeurt hier, zou hij morgen dus ook zeker niet klaar zijn.
Dus zijn we ’s avonds uit eten geweest.
Steffen (Site-engineer) is terug uit vakantie, maar heeft hier nog wat vrije dagen om zijn huis in te richten, en zijn vriendin Anne is er nu ook bij.
Dus zijn we ’s avonds met z’n 4-en (Steffen, Anne, Martijn en ik) lekker uit eten geweest. Toen we na het eten vanuit het centrum terugreden naar ons appartement, kwamen er langs alle kanten ambulances voorbijgereden, en die bleken allemaal naar de jachthaven te gaan, waar ze echt in file stonden aan te schuiven om binnen te geraken.

Vrijdag 31 Maart 2006

Vanmorgen werd ik wakker ge-smst door een ongeruste moeder, wegens een boot die zou verongelukt zijn voor de kust van Bahrein. Eerst nog van niets weten, maar iets later dan toch de link gelegd tussen die ramp, en de ambulances van gisteren-avond. Even op BBC-world, en internet alles gaan volgen.
De rest over deze ramp kan je lezen in het tussendoortje.

Maar tegen de middag zijn we met enkele collega’s lekker gaan brunchen naar de Movenpick.
Voor iets meer dan 30 euro, zo veel eten en drinken als je maar kan, tussen 12.30 en 16.00.
En ik kan je verzekeren dat het zijn geld meer dan waard was, en zeker voor herhaling vatbaar.
Salades, sushi-bar, soepen, uitgebreide keuzes vlees en vis, en superveel keuze in het desserten-buffet.
De rest van de avond gewoon wat zitten uitbuiken, en dat was echt wel nodig.

Zaterdag 1 April 2006

In de voormiddag shallow-water peilen met speed-boot. En daarna uitgewerkt.
Verder was er niet echt veel te doen, dus zijn we maar wat vroeger gestopt.
’s Avonds weer met z’n 4-en uit eten geweest naar een Indisch restaurant; ook weer heel lekker.

Gelukkig vandaag geen flauwe grapjes of dergelijke meer…

Zondag 2 April 2006

‘s Morgens alweer shallow-water-peiling, met uitwerking.
Vandaag een hoogdag voor alle Vlaamse wieler-leifhebbers.
Tussen de middag alvast het 1e gedeelte van De Ronde Van Vlaanderen gevolgd via het internet.
In de namiddag dan nog een iets dieper stuk gaan peilen met de speed-boot.
We waren net op tijd terug om de laatste 16 kilometer nog live via Sporza-radio, en via de Sportwereld-site te volgen.
Toch weer straf wat ons Tommeke daar liet zien.

Maandag 3 April 2006

Vanmorgen weer vertrokken met de speed-boot voor shallow-water-peiling.
’s Middags gestopt en weer in bed gekropen, omdat het deze keer er echt goed begon uit te zien voor de Albatross.
’s Avonds, nog helemaal droog, naar kantoor gereden. Toen ik daar buiten kwam begon het al enkele druppels te regenen.
En toen ik 2 minuten later bij de Albatross was, was het al vrij hard aan het regenen. En tegen de tijd dat ik aan boord alles in gereedheid had gebracht om te vertrekken, was de hel losgebarsten. ONWEER !!!
Ongelooflijk harde regen, en wind; donder en bliksem…
Natuurlijk de afgelopen weken, als de Albatross stuk was schitterend weer gehad, en net nu we weer konden gaan multi-beamen, was het slecht weer.
Gelukkig hield de regen een uurtje later al weer op, en zijn we toch vertrokken om te gaan peilen.
Net voor we vertrokken, kwam er nog een klein haaitje (+/- 50 cm) effie langs de boot zwemmen.
Heel de nacht vrij veel wind gehad, dus ook hoge golven, en veel deining.
Ben niet echt zee-ziek geweest, maar was toch ook niet 100% in orde.
Maar we hebben uiteindelijk toch weer een nachtje kunnen peilen, en dat is het voornaamste.

Dinsdag 4 April 2006

Vandaag overdag, eerst geslapen natuurlijk.
Daarna, de rest van de dag beetje lui in mijn zetel gehangen, en dus niets nuttigs meer gedaan.
’s Avonds weer vertrokken voor een nachtje peilen.
Het is hier ’s nachts meestal een graad of 20 a 21, wat dus wel lekkere temperaturen zijn.

Woensdag 5 April 2006

Overdag niets speciaals te melden.
’s Nachts was het weer vrij heftig weer. Ruwe zee, hoge golven, veel bliksems,…
Af en toe viel onze Multi-beam-installatie ook even uit.
En er heeft hier heel de nacht vanalles door de lucht gevlogen, heel de tijd alles goed vasthouden. Was echt wel heftig.
Heb vandaag ook vernomen dat er morgen-nacht een nieuwe surveyor aankomt, en die komt ook bij mij in het appartement.
Heb ook via intern bericht vernomen dat we weer een kleinere Nederlandse baggerboer (Blankevoort) gaan overnemen. Enkele extra schepen, een 80-tal nieuwe collega’s, en een hoop extra kennis.

Donderdag 6 April 2006

Overdag nog even langs de verschillende kantoren gelopen. Iedereen was heel verbaasd dat we de hele nacht hadden zitten peilen bij zulk weer. Maar soit we hebben het overleefd.
En ben ook even langs Steffen zijn nieuwe huisje gelopen.
Als je hier op getrouwde basis zit, krijg je een ruim budget om een huisje te huren. En mag je vrouw en kinderen, op kosten van de firma mee overkomen.
Nadelen zijn wel dat je geen food-allowance krijgt, je internationale factor een heel klein beetje lager ligt, en dat je slechts 1 op 6 vakantie krijgt. Maar je werkt wel slechts 5,5 dagen op 7, (ipv 6 op 7); en je hebt je familie bij je.
Kmoet zeggen dat het wel leuk lijkt als je echt je eigen plekje hebt, dat niet enkel je huis is, maar ook je thuis. Met een tuintje eromheen, kan je even languit in een relax-zetel een boekje lezen. Of plaats om je hangmat op te hangen.
Al zal het daar in de zomer allemaal wel wat te warm voor worden.

Vandaag zijn de grote baas van Van Oord (joint-Venture-partner) met gevolg op bezoek.
En vanavond gaan ze ook met z’n allen uit eten, en ik kan weer een nachtje gaan peilen. Wat wel een vrij rustige nacht was, op 1 uurtje van heftige wind uitgezonderd. De wind kan hier vrij plots opsteken, maar ook vrij plots weer gaan liggen.

Het wordt naar de toekomst toe dus de bedoeling dat ik samen met Jeroen (mijn nieuwe collega die vannacht aankomt) ga afspreken om te zien wie wanneer dag of nacht doe. Dus zijn we nooit samen op appartement. En misschien kan ik via dat schema alsnog mijn duik-diploma gaan halen, want dat was nu wat lastig. Aangezien de theorie-lessen en zwembad-duiken ’s avonds zijn, en ik dan dus aan het werk was. Dus als ik nu een tijdje terug overdag kan werken, moet het wel lukken. En dan daarna als het tijd is voor de open-water-duiken, kan ik weer de nacht in.
Heb nog wat geld over van mijn food-allowance. Dus daarmee betaal ik die duik-lessen, ofwel koop ik mij een Ipod, of iets anders bruikbaars. We zullen het allemaal eens op een rijtje zetten, en rustig bekijken.
Morgen gaan we eerst weer lekker brunchen…

Vanavond over 3 weken vertrek ik hier…(Ergens ’s nachts)

Vrijdag 7 April 2006

Vanmorgen iets vroeger moeten opstaan mijn data van afgelopen nacht nog op de server te gaan zetten, aangezien Arnold gisteren vergeten was om de sleutel aan het kantoor achter te laten.
Daarna met Johan weer gaan brunchen. Natuurlijk weer heerlijk genoten van al dat heerlijks.
’s Avonds naar kantoor gereden, en daar bleek dat de Albatross in de loop van de namiddag weer binnengekomen was wegens terug te veel wind.
Ik heb dan een uurtje of 2 daar blijven wachten, maar het zag er niet naar uit dat het snel ging beteren. Dus had ik afgesproken met de schipper en de deckhand, die sowieso de hele nacht aan boord blijven, dat ze me zouden bellen als de wind alsnog zou gaan liggen. En ben ik gewoon terug naar het appartement gegaan. Iets voor 24.00 dan nog even contact opgenomen met hen om te controleren hoe het er voor stond. Maar dus nog steeds te veel wind.

Zaterdag 8 April 2006

Vandaag overdag is er nog steeds niet gesurveyd. Dus ’s avonds weer de afspraak gemaakt met Lagbas en Abastas dat ze me op de hoogte zouden houden. En ben ik samen met nog wat collega’s uit eten geweest. De rest van de nacht was er te veel wind, dus werd er weer niet gesurveyd.

Jeroen, mijn nieuwe collega, blijkt een freelancer te zijn, die wel vrij regelmatig door Boskalis wordt ingehuurd. Hij zit ook al zo’n jaar of 10 in het vak.
Jammer genoeg rookt hij wel, en vindt hij het nodig om dat ook op kantoor, aan boord van het schip, en op appartement te doen. (gelukkig enkel op zijn slaapkamer, maar die stank verspreidt zich natuurlijk ook wel een beetje).

Zondag 9 April 2006

Overdag weer niet zo veel gedaan, buiten de hele dag Parijs-Roubaix te volgen.
Jammer maar helaas, geen 2e dubbelslag voor Boonen.
Maar Cancellara was ook wel sterk vandaag, dus heeft misschien wel verdiend gewonnen.
De wind is ondertussen ook wat gaan liggen dus is er overdag ook weer gesurveyd, en kan ik dus vannacht ook weer aan de slag.
Aangezien we ondertussen ergens halverwege met Saoedi-Arabië aan’t peilen zijn, hebben we vannacht even de CoastGuard op bezoek gekregen die alles eventjes kwamen controleren.
Ondertussen is ook de 2e cutter hier al aangekomen.
Morgen dit verslagje weer on-line zetten, want is weer lang geleden dat er 1 is verschenen hè.