Bahrein - Verslag 9 - Reisverslag uit Manamah, Bahrain van Bart De Coster - WaarBenJij.nu Bahrein - Verslag 9 - Reisverslag uit Manamah, Bahrain van Bart De Coster - WaarBenJij.nu

Bahrein - Verslag 9

Door: Bart De Coster

Blijf op de hoogte en volg Bart

17 April 2006 | Bahrain, Manamah

Maandag 10 April 2006

De volgende dagen is er niet zo veel speciaals meer gebeurd.
Elke nacht gaan peilen, en overdag niks doen.
’s Avonds vertrekken vanop appartement met de ondergaande zon, en ’s morgens terug binnenvaren met de opkomende zon.
Dus effectief werken van zonsondergang tot zonsopkomst.

Enkel woensdag-morgen, toen we terug op weg waren naar onze aanlegsteiger,
nog even een dolfijn tegengekomen.

(Ik schrijf dit in de nacht van donderdag 13 op vrijdag 14 april; nog exact 2 weken, en ik zit nu in het vliegtuig)
Ondertussen is alles rondgekomen voor de duikcursus.
(PADI Open Water Diver)
Enkel nog even langs de dokter om mijn oren een extra te laten nakijken.
Wordt nog even spannend of hij wel toelating gaat geven.
En dan heel intensief, maar degelijk, alles behalen.
Een 250 pagina’s theorie blokken (5 hoofdstukken, die ge ook op video moet bekijken), met een klein examen. Dan een volledige dag (Maandag) in het zwembad, met een persoonlijke instructeur, dus dat gaat goed vooruit.
En dan komende dinsdag en woensdag op zee gaan duiken, en testen afleggen.
En vanaf het moment dat dat achter de rug is, ga ik waarschijnlijk terug overdag werken.

Vrijdag 14 April 2006

Vanmorgen eerst even langs het ziekenhuis, (American Mission Hospital) voor die extra controle van mijn oren.
Maar op vrijdag natuurlijk geen NKO - specialist aanwezig, dus maar gelijk een afspraak gemaakt voor morgen.

Daarna naar een klein eilandje in het Noord-Oosten van Bahrein gereden.
Een eilandje enkele jaren geleden ook door Boskalis aangelegd, en verbonden met het vaste land.
En daar blijkt dus dè kite-surf-spot te zijn.
In het begin was ik daar alleen met Steffen en Anne, maar naar mate da namiddag vorderde kwam er steeds meer volk.
Uiteindelijk een man of 12, waarvan een 6-tal kite-surfers..
Effie de coole dude gaan uithangen, en wat staan praten met de “guys”.
Maar was best wel leuk. Heb ook mijn 1e les gekregen, op het land, om even te voelen wat een kracht er op zo’n kite zit, en wat te wennen aan de bewegingen.
Als ik volgende week nog tijd heb, ga ik even het water in met de kite, maar zonder bord, gewoon wat body-draggen.
Heb van 1 van die Amerikanen al direct wat tips gekregen welke kites ik het beste zou kopen (Ja best direct een grote en een kleine kopen), en welke lengte van bord. Maar denk dat dat er allemaal voorlopig niet in zit.

Blijkbaar zijn er van die uitgebreide kite-surf bende een 6 of 7-tal mensen verdronken in de ramp van 2 weken geleden.
En blijkbaar was Nancy (Zuid-Afrikaanse vrouw, van wie de man dus ook overleed in de ramp) gisteren toch komen kiten, met de kite van Mike. Beetje als eerbetoon.
Blijft toch allemaal bizar. De werf van de WTC – torens ligt trouwens nog steeds stil. Heb nog wat foto’s bijgevoegd van die torens.

Ondertussen zijn we eindelijk naar ons definitieve kantoor verhuisd. Enkel is de jetty (aanlegkade) daar nog niet af, dus dat is best onhandig. En dat gaat blijkbaar nog wel een maandje duren, dus dat zal ik niet meer meemaken.
Onze surveys schieten ondertussen echt aardig op, de verwachting is nu dat we binnen minder dan een week klaar zijn met de insurvey.
Dus dan zal mijn laatste week hier waarschijnlijk weer een stuk rustiger worden.
Overdag werken, en ’s avonds op restaurant gaan.

Zaterdag 15 April 2006

Vanmiddag weer langs het hospitaal geweest, bij de NKO-arts.
Daar bleek er geen echt probleem te zijn met mijn oren om te gaan duiken.
Gelukkig maar. (Heb een 5-tal jaar geleden in Spanje een 5-tal taster-dives gedaan, maar bij de laatste duik kreeg ik een gaatje in mijn trommelvlies. Dus vandaar deze extra controles.)
Maar de dokter heeft wel een vergroeiing ergens in mijn neus gevonden, en dat zou ook 1 van de redenen kunnen zijn dat ik langs rechts zo slecht hoor. En dit kan eventueel operatief verbeterd worden. Dat ze daar in Belgie nooit achter zijn gekomen.
Verder raadde hij mij aan om een audiotest af te laten nemen. Een beetje een nulpunt, om achteraf mee te kunnen vergelijken, en na te kunnen gaan of er door het duiken verslechtering optreedt.
Dus weer een afspraak gemaakt voor 16.00. (Tussen de middag liggen hier veel dingen ook enkele uren stil.)
Uit die gehoortest kwamen ongeveer dezelfde resultaten die ik al heel mijn leven krijg. Links een licht verminderd gehoor in de hoge tonen, de rest ok.
Rechts over de hele lijn slecht.
Ben daarna mijn 1e theorie-les al gaan volgen, en morgen al de rest.

Vannacht is het helder weer, geen wolkje te bespeuren, geen zuchtje wind, en bijna volle maan. Ideaal survey-weer.
Nog een 2-tal dagen en de multi-beam in-survey is gedaan.
Dan nog wat extra data verzamelen met de single-beam, en tegen de tijd dat ik naar huis ga, zou de volledige in-survey ongeveer moeten klaar zijn.

Zondag 16 April 2006

Vanmorgen vrij vroeg opgestaan (Na slechts een 4-tal uur geslapen te hebben) om naar de duik-shop te gaan. Daar dus in de voormiddag weer 2 modules gezien. Ondertussen is mijn handboek ook aangekomen. Dus in de namiddag ook niet kunnen bijslapen omdat ik weer wat theorie uit het handboek moest blokken. Dan om 16.00 de laatste 2 modules gaan bekijken. En ook alvast mijn materiaal uitgezocht en gepast.
Om dan daarna weer te gaan werken. Hier aan boord alvast wat theorie gestudeerd, maar merk wel dat de vermoeidheid stillekes aan begint toe te slagen. Dus het studeren gaat wat minder vlot, en begin ook een lichte verkoudheid te krijgen.(Ook beetje hoofdpijn, en tandpijn) Hopelijk zet die zich niet door, want anders moet alles afgelast worden.(’t Zal toch ni waar zijn hè, 2 maanden niet ziek geweest hier, en den avond voor ik begin te duiken, komt alles opzetten.) Maar slapen zit er ook niet echt in. Heb net gehoord dat ik morgenvroeg om 7.00 even naar de duik-verantwoordelijke moet bellen ; een vrouw (Ik denk Amerikaans), en dat ik tegen 9.00 naar de shop moet komen om naar het zwembad te gaan (En wij werken tot 6.00). Hopelijk duurt dat niet de hele dag, dan kan ik in de namiddag nog wat bijslapen. Normaal gezien worden die zwembad-sessies gespreid over een 5-tal keren, maar ik ga dat morgen proberen op 1 dag te doen, dan kan ik dinsdag en woensdag mee de zee op.
Kmoet zeggen dat ik dit allemaal wel wat spannend vind, ondanks het feit dat ik die “Taster-dives” al heb gedaan in Spanje.
Voor mij is dit veel spannender dan bungee-jumpen, Parachute-springen, sky-diven, motor-rijden,…. Ik kijk er echt wel naar uit.

Maandag 17 April 2006

Vanmorgen dus om 9.00 naar de shop gegaan, om daar mijn examens van de eerste 2 hoofdstukken te doen. 100% behaald (Da is een pak beter dan in’t school) Dan daarna mijn spullen leren aan en uit doen, en de werking leren.
Dan terug een uurtje gaan slapen, en daarna naar het zwembad vertrokken.
Daar kennis gemaakt met Anti, mijn Finse instructeur.
Eerst krijg je telkens een hoop theorie op de kant, en uitleg over wat we daarna in het water gaan doen.
De 1e sessie ging supervlot. Daarna zouden we de 2 volgende sessie combineren. Maar tijdens 1 van die oefeningen ging het weer mis.
Opnieuw datzelfde gevoel van 5 jaar geleden in Spanje. Dus direct naar boven gegaan, en alles stop gezet. Echt wel jammer. Alles ging zo vlot, Anti zei me dat hij nog nooit zo’n vlotte leerling heeft gehad, alles ging van de 1e keer goed, en hij moest nooit iets een 2 keer voordoen.
Wat een teleurstelling!
Dus maar direct naar de dokter gegaan, om alles te laten controleren.
En wat bleek er daar?
Dat er helemaal geen gaatje te vinden was…
Heel raar, misschien was het gewoon de angst voor dat gaatje dat voor dat gevoel heeft gezorgd, of die lichte verkoudheid…
Maar soit, doet er even niet toe, ik kan dus gewoon morgen verder gaan waar we gebleven waren. Dan zien we later wel wanneer de Open Water Dives kunnen doorgaan. Maar dat lezen jullie dan wel in een volgend verslagje….

Dat was het dan weer voor deze keer.
Vandaag trouwens 36 graden.

Ikke