Guatemala - Verslag 2 - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Bart De Coster - WaarBenJij.nu Guatemala - Verslag 2 - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Bart De Coster - WaarBenJij.nu

Guatemala - Verslag 2

Door: Ikke

Blijf op de hoogte en volg Bart

20 Juli 2008 | Guatemala, Antigua

Dag allemaal,

Hier zijn we weer, met ons 2e verslagje.

Vorige keer zaten we in Oaxaca (De streek van de Mezcal), en zouden we ‘s avonds de nachtbus nemen naar San Cristobal de las Casas.
Wat we dan ook gedaan hebben, en omdat het een trip was van 12 uur, en omdat het dus tegelijkertijd onze overnachting was, besloten we van de hoogste klasse van bus te nemen.
Je hebt hier 2e klasse-bussen, 1e klass, Klasse GL, en Klasse UNO.
En in een Klasse-UNO-bus, zijn er slechts 24 stoelen, op elke rij slechts 3 stoelen. Dus de stoelen zijn een pak breder, en je hebt veel meer been-ruimte, en je kan je stoel een pak verder naar achter zetten.
Is natuurlijk wel wat duurder dan de andere bussen, maar zeker de moeite waard.

‘s Morgens dan aangekomen in San Cristobal, en een trip geboekt naar een nabij gelegen Indianen-dorpje: San Juan Chamula, met een gids.
Was zeker de moeite, alleen jammer dat je bijna geen foto’s mocht nemen.
En in tegenstelling tot wat algemeen beweerd wordt, is dit niet omdat zij geloven dat foto’s hun geest zouden wegnemen.
Maar doordat er vroeger veel onderzoekers bij hen zijn geweest die op de kap van de plaatselijke bevolking boeken, en onderzoeken hebben gepubliceerd.
Uiteindelijk zijn die onderzoekers daar beroemd mee geworden, en heeft de plaatselijke bevolking er niets voor terug gehad.
Ze leven nu wel een gedeelte van het toerisme, maar zijn er toch niet al te happig op.

De volgende dag, hebben we dan een lange trip gemaakt.
‘s Morgens vroeg vertrokken voor en trip van ongeveer 4 uur naar de watervallen van Agua Azul. Dit zijn watervallen die in verschillende stadia naar beneden komen.
En daarna half uurtje verder naar de watervallen van Misol-Ha.
Is eigenlijk 1 grote waterval.

Vervolgens verder gereden naar de site van Palenque.
Wat alweer de moeite was.
En daarna weer 5 uur in het busje om terug te keren naar San Cristobal.
Maar de meeste ritjes hier gaan door de bergen, en zijn dus serieus bochtig.
Dan nog rekening houden dat er in elk klein dorpje drempels liggen.
Met als gevolg afremmen, weer optrekken, en een beetje verder terug heftig afremmen. Gelukkig ben ik zelf vrij goed bestand tegen wagenziekte, maar Liesbeth blijkbaar wat minder. Dus bij aankomst in San Cristobal maar direct pilletjes tegen wagenziekte gaan halen, en die hebben tot nu toe al goed hun dienst bewezen.

De dag erna dan een busje genomen naar Panajachel in Guatemala.
Dit ligt aan een meer met errond 3 vulkanen.
Alleen jammer dat we daar wat slecht weer hadden.
Dus zijn we de volgende middag direct verder gereden naar Antigua, de oude hoofdstad van Guatemala.
Hier gaan we straks de vulkaan Pacaya beklimmen, 1 van de actiefste vulkanen ter wereld. Dus zo goed als zeker zullen we de lava kunnen zien stromen..
En dan morgen-vroeg, heel vroeg, gaan we verder om 1 stad net over de grens in Honduras te bezoeken, Copan. En dan komen we terug naar Guatemala.
Maar daarover zal je dan wel meer lezen in 1 van de volgende verslagen.

Ik probeer zo dadelijk nog enkele foto’s bij de verslagen te zetten, maar weet niet of dat direct gaat lukken met deze verbinding hier.

Groetjes, en tot over enkele dagen.

Wij

• 20 Juli 2008 - 19:45

Tessa:

UNO- bussen! Ik hoop dat jullie je UNO bij hebben :-)

Heel sjieke foto's trouwens!

groetjes en nog veel plezier daar,
    Tessa