Honduras - Verslag 3 - Reisverslag uit Copán, Honduras van Bart De Coster - WaarBenJij.nu Honduras - Verslag 3 - Reisverslag uit Copán, Honduras van Bart De Coster - WaarBenJij.nu

Honduras - Verslag 3

Door: Ikke

Blijf op de hoogte en volg Bart

22 Juli 2008 | Honduras, Copán

Hier zijn we weer, met reeds het 3e verslag.
Iets sneller dan anders, om ook een berichtje te kunnen schrijven vanuit Honduras. Maar daarover zo dadelijk meer.

Na het vorige verslag, zijn we dus in de namiddag de Pacaya-vulkaan gaan beklimmen. Dit is 1 van de meest actieve vulkanen ter wereld. Hij is eigenlijk gewoon gedurende de afgelopen 40 jaar continu actief geweest, en is ongeveer 2650 meter hoog.

Eerst mosten we vanuit Antigua een uurtje met een busje rijden, tot aan een bergdorpje op een hoogte van ongeveer 1600 meter. Van daaruit moesten we dan klimmen tot op een hoogte van 2300 meter, dus we mochten niet tot helemaal boven op de kratermond. Natuurlijk omwille van veiligheidsmaatregelen, en maar goed ook, want toen we even stonden te wachten op een hoogte van ongeveer 2250 meter, kwamen er, tot consternatie van enkelen, wat stenen naar beneden.
Uiteindelijk vonden onze gidsen een plekje waar we de gloeiend hete lava naar buiten konden zien stromen, best wel spectaculair. Een beetje National Geographics in het echt.
Heb nu niet echt veel tijd, en geen schitterende verbinding, dus de foto´s zullen voor volgende keer zijn.
In de afdaling kregen we nog wel een tropische regenbui over ons.
Dus bij aankomst, snel een pizza gaan halen om op onze kamer op te eten, en een beetje op te warmen.
En dan snel onder de wol, want de volgende morgen mosten we om 3.45 klaar staan voor ons mini-busje naar Copan.

Copan is een stadje 10 kilometer over de grens met Honduras.
Ook hier was er vroeger 1 van de 4 belangrijkste Maya-stad, vooral belangrijk vanwege de vele mooie sculpturen. Het hele gebied besloeg ongeveer zo´n 25 vierkante mijl.
We logeren hier in het Via Via – GuestHouse, met bijhorend restaurantje, en boekingskantoor. (Voor diegenen die het niet weten, Via Via is een keten van Belgische Cafe´s/ GuestHouses. O.a. in Antwerpen, Gent, Copan, Jokjakarta, ...). Hier kan je lokaal eten, maar ook frietjes...
Nadat we de ruines beozcht hebben, zijn we nog naar een vogel-park geweest.
Met allerlei soorten Papegaaien, Tucan´s, Ara´s en dergelijke meer.
Dit alles hebben we nog gedaan in een loodzware hitte.
Maar toen we op weg waren van het vogel-park naar de Via Via, begon het al wat te druppelen, en tegen dat we op onze kamer waren, heeft het enkele uren tropisch gestortbuit.
Wat op zich hier al voor vele problemen heeft gezorgd de afgelopen dagen.
De grote rivier (de Copan-River) is al buiten zijn oevers getreden, en heeft o.a. de waterleiding stuk gemaakt. Dus is er hier op dit ogenblik geen stromend water. Maar in de Via Via vangen ze het regenwater op in een reservoir, en kunnen we dus wel elke avond tussen 18.00 en 19.00 even douchen.
Daarnet viel ook even de electriciteit uit.
Voor ons is dit allemaal geen ramp, maar de mensen die hier proberen een hostel open te houden, is dit toch allemaal wat moeilijker.

Vanmorgen hebben we dan een 3 uur durend tochtje te paard gedaan door de omliggende bergen. Wat zeker de moeite was.
En deze namiddag wilden we nog een avonturentocht gaan doen met 16 dead-rides, waaronder 2 van elk 1 kilometer lang.
Maar jammer genoeg begon het weer te onweren.
Gelukkig komt er nog een gelijkaardige kans in Rio Dulce.
Dit ligt alweer in Guatemala, en daar gaan we morgenvroeg naartoe.

En na Rio Dulce, volgt Tikal, wat 1 van de hoogtepunten van de reis moet worden.
Hierover meer in het volgende verslag.

Groetjes,

2 licht-verbrande Belgjes

• 23 Juli 2008 - 08:10

Mattias:

Sjansarts, jullie kunnen tenminste verbranden :) Ik zit hier in putteke winter in het verre australie, sneeuw op de omliggende bergtoppen en het skiseizoen komt hier stilaan op gang.
    Hou vooral veel informatie bij van jullie trip, ik zou graag binnen afzienbare tijd ook die richting uitwillen. Geniet van jullie reis en tot...
    Groentjes, Mattias (Raes)

• 23 Juli 2008 - 10:00

Inni:

Geweldig toch allemaal ;) ik kan zelf ook niet wachten om te vertrekken als ik dit alles lees...amuseert ulle nog en tot een dezer x

• 25 Juli 2008 - 17:03

Ellen:

Aaaah, klinkt zo leuk allemaal!Wel maf dat het zooo hard regent ginder. Hier in de Dominicaanse valt et nog wel mee, al ben ik vandaag wel weer verrast door een bui op weg naar het werk.
    Tikal is inderdaad super! Zorg dat je er heel vroeg bent om de massa wat te ontlopen.

• 28 Juli 2008 - 16:51

Leen:

Liesbeth,
    niet vergeten te lachen op de foto hé.
    Groetjes vanop het warme appartement

• 31 Juli 2008 - 15:22

Koen2000:

Hej Bart,
    ff corrigeren, ViaVia heeft in Gent geen vestiging. Wel in Leuven en binnenkort een nieuwke in Peru, Ayacucho.
    en om helemaal te gaan muggenziften, het zijn eigenlijk "ViaVia Joker Reiscafés" ;-)

Als je in Nicaragua moest geraken, in Leon is er ook een ViaVia, vorig jaar vernieuwd!

groetjes
    Koen