Nordstream - Verslag 2 - Reisverslag uit Hanko, Finland van Bart De Coster - WaarBenJij.nu Nordstream - Verslag 2 - Reisverslag uit Hanko, Finland van Bart De Coster - WaarBenJij.nu

Nordstream - Verslag 2

Door: Ikke

Blijf op de hoogte en volg Bart

15 Januari 2011 | Finland, Hanko

Hoi allemaal,

Het is er vorige trip dus niet meer van gekomen om nog een verslagje te schrijven alvorens ik van boord ben gegaan. Maar ondertussen ben ik weer aan boord van de HR (Highland Rover) voor een 2e trip op dit project.
(Na een fantastische reis naar Nepal!! ; Zie vorige verslagen)
Deze trip zal zo’n 6 weken duren, aangezien ik wat langer thuis ben mogen blijven om eerst mijn Joker-reis naar Nepal te maken, en dan aan de opnames van de Super-Finale van Blokken deel te kunnen nemen.
(Waar ik uiteindelijk jammerlijk 3e ben in geworden )

Jammer genoeg heb ik een zeer slechte periode gekozen om een 6-weekse trip te doen…
Toen we begin december (op Sinterklaas-dag) aan boord kwamen bleek de communicatie-satelliet stuk te zijn, wat dus wilt zeggen dat we geen internet of telefoon meer hebben. (Gebeurd normaal gezien beide via dit V-SAT-systeem).
Natuurlijk hebben ze op de brug nog wel een Sat-B-systeem om in noodgevallen te kunnen bellen, maar dat is een heel pak duurder.
Gelukkig zitten we hier regelmatig binnen bereik van mobiel netwerk, dus hebben ze ervoor gezorgd dat we een USB-stick hebben waarmee we, via een zeer trage inbel-lijn, toch onze mail kunnen checken. Browsen is wat moeilijk vanwege de beperkte band-breedte, en vraagt dus veel te veel tijd.

Toen we aan boord kwamen werd er ons direct gezegd dat, met een beetje geluk, het project binnen de 2 weken zou worden stilgelegd vanwege het ijs, dat aan het oprukken was vanuit Rusland. Jammer genoeg, bleek dit zeer ijdele hoop, en werd er gewoon verder gewerkt. We hebben een hele tijd aan het werk geweest tussen de ijs-schotsen. (waarvan sommigen ongeveer 6m bij 4m waren, en wel 40 tot 50 cm dik).
Maakt een hels lawaai, als die stukken tegen de boeg botsen.
Omdat 1 van onze dek-generatoren niet meer naar behoren werkte (bevroren diesel), zijn we weer even terug naar Hanko moeten varen. (1 van de enigste Finse havens die nog open was)
Daar hebben we zelfs even vast gezeten in het ijs, tot we werden bevrijd door een Haven-boot. En toen we terug naar buiten voeren, kregen we zelfs een ijs-breker om voor ons te varen. Op zich wel eens leuk om mee te maken, maar eigenlijk niet echt verantwoord. (En dit, ondanks het feit dat men ons had verzekerd dat het project zou worden stopgezet van zodra we ijs zouden tegenkomen)
Als het goed is komen er wel enkele foto’s van het ijs bij dit verslag te staan, en misschien 1 of 2 filmpjes.

De koudste temperatuur die we gehad hebben is -25 graden.
Tel daar dan nog een strakke wind bij op, en je hebt een gevoelstemperatuur die waarschijnlijk ergens tussen de -40 en -50 ligt.
Gelukkig moet ik zelf niet al te veel buiten zijn.
Maar die ROV-gasten wel. En op een gegeven ogenblik hebben we (allee, vooral zij) een super-grote herstelling moeten uitvoeren. Die heeft zo’n 24 uur geduurd.
Ik moet je niet vertellen dat elke shift dus serieus heeft afgezien tijdens hun 12-uurs-shift.

Dit is sowieso 1 van mijn slechtste trips die ik bij All Seas heb gehad.
Zeer koude temperaturen, geen (of bijna geen) internet, geen telefoon, tijdens Kerst & Nieuwjaar aan boord zitten, en dat aan boord van 1 van onze slechtste schepen.
(Geen al te leuke crew, slecht eten, geen degelijke fitness, heel slechte matrassen, en zeer veel achtergrond-geluid van de motoren, en bepaalde collega’s waar ik niet al te best mee opschiet,…)
Gelukkig kon ik af en toe wat contact houden via sms, of als ons internet het deed via enkele mailtjes.

We zien wel wat het volgende keer wordt.
Het is nu half Januari, en ik ga weer naar huis toe…
Hiervoor hebben we eerst een dagje moeten varen, naar Visby, een havenstadje op het Zweedse eilandje Gotland, aangezien alle Finse havens waren dichtgevroren.
Visby is een zeer aangenaam Middeleeuws stadje, waar veel van de beter-gegoede Zweden hun zomer-vakantie doorbrengen.

Tot de volgende keer maar weer…

Ikke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Hanko

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

01 November 2011

China - Verslag 4

29 Oktober 2011

China - Verslag 3

21 Oktober 2011

China - Verslag 2

17 Oktober 2011

China - Verslag 1

15 Januari 2011

Nordstream - Verslag 2
Bart

CARPE DIEM !!! Elke dag proberen zo veel mogelijk van het leven te genieten...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 5114
Totaal aantal bezoekers 148877

Voorgaande reizen:

28 September 2017 - 26 Februari 2018

RTW

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: