Georgie - Verslag 6 - Reisverslag uit Tbilisi, Georgië van Bart De Coster - WaarBenJij.nu Georgie - Verslag 6 - Reisverslag uit Tbilisi, Georgië van Bart De Coster - WaarBenJij.nu

Georgie - Verslag 6

Door: Bart De Coster

Blijf op de hoogte en volg Bart

12 December 2005 | Georgië, Tbilisi

Aan alle Die-Hard-fans,

Maandag 5 December 2005

Vandaag samen met Edwin verder de referentie-lijn gaan uitzetten op de dijk zelf.
’s Avonds nog wat op kantoor zitten prutsen.

Dinsdag 6 December 2005

Vanmorgen terug richting Kutaisi vertrokken, om weer wat metingen te gaan doen in Quarry2.
Een nieuw hotelletje gevonden, in een gewoon huis ergens in’t centrum.
Dus het hele huis is hier nu van ons, en ze doen echt hun best om ons te verwennen.
De rest van de dag dan al vast wat punten gaan inmeten in de Quarry.
Het enige nadeel is dat de halve stad zonder elektriciteit zit.
En ze hebben hier pas ’s avonds laat de generator aan gezet, dus hebben we een paar uur kunnen wachten alvorens te kunnen processen, gelukkig was het niet zo veel vandaag.

Woensdag 7 December 2005

Vandaag gewoon verder gemeten in de Quarry.
Tegen het einde van de dag gingen we dan de huizen inmeten aan de overkant van de vallei. Zodanig dat de specialisten op kantoor kunnen inschatten hoeveel gevaar er is voor hen, i.v.m. rondvliegende rotsblokjes.
Dus ging ik samen met Igory (onze driver, en vertaler) naar de overkant.
Bij het 2e huis liep het al direct verkeerd.
Ik kon er echt niet meer onderuit, en moest en zou even met hen aan tafel gaan.
We kregen wat druiven voorgeschoteld, en zelfgestookte, heel straffe Wodka van druiven. Na een paar keer toasten begon ik het toch al te voelen, en zijn we er toch in geslaagd om zonder hen al te veel te beledigen weer verder te gaan.
Voor die mensen was het de kortste tafel ooit.

Je moet weten dat er dus constant volk komt kijken naar onze werkzaamheden.
En dat we daarbij meermaals plaatselijk gestookte Wodka of Wijn krijgen aangeboden.
Meestal kan je wel beleefd weigeren, maar af en toe gaat het dus echt niet.
Het is hier echt een super-gastvrij volk, zelfs al hebben ze zelf helemaal niet zo veel.

We hebben ondertussen ook weer wat bijgeleerd over de plaatselijke gewoontes.
Voor de mannen is het heel gewoon om regelmatig hun vrouw te bedriegen.
En regelmatig is de vrouw er zelfs van op de hoogte.
Maar als de vrouw hetzelfde zou doen, dan is het direct over en uit met de relatie. Zo hypocriet zijn ze dan weer wel.
In een heleboel gezinnen is het ook heel gewoon om geen sex te hebben voor het huwelijk.
Dan kan je je natuurlijk wel afvragen met wie die mannen hun vrouw bedriegen.
Getrouwde vrouwen mogen seks hebben met andere mannen, en ongetrouwde vrouwen mogen helemaal geen seks hebben.
Ons lijkt het gewoon 1 hypocriet gedoe.

Donderdag 8 December 2005

Vandaag het laatste stuk bovenaan de Quarry ingemeten.
Alsmede ook het huis dat boven het dichtst bij de rand (Face) van de Quarry staat.
En deze keer konden we er alweer niet onderuit. Zijn we met z’n 4 – en wijn moeten gaan drinken; sardientjes, makreel, komkommers, brood, vers mais-brood en kaas gaan eten.
De laatste paar dagen is het hier ook weer schitterend weer geweest.
Vandaag de hele dag zon, en tot 24 graden. Dus de hele dag in een T-shirtje lopen meten.
Wat kan het leven soms toch hard zijn he!
Vanaf deze avond ook weer elektriciteit. Olé Olé !!

Ondertussen krijgen we weer veranderende informatie met betrekking tot de boot.
Toen we naar Kutaisi vertrokken, zouden ze alsnog proberen de boot op tijd klaar te krijgen, en waren ze volop aan het lassen geslagen.
Dinsdag kregen we dan opeens te horen dat ze met 3-lasploegen aan de gang waren gegaan, en dat de boot zaterdag al zou klaar zijn.
En woensdag zeiden ze dan weer dat het toch volgende week woensdag zou worden.
Maar de kans is dus weer bijzonder groot dat we toch gaan wachten op de boot, en het survey-werk helemaal afmaken.
Onze streefdatum is 23 December, zodanig dat iedereen de Kerst en Nieuwjaar thuis kan vieren. Maar dat zal zeer moeilijk worden, dan mag er echt niets meer tegenslagen, en moeten de plaatselijke autoriteiten echt wel meewerken.
De kans is dus vrij groot dat het ergens tussen Kerst en Nieuw wordt.
(Of als we echt pech hebben zelfs na Nieuwjaar.)
Dan heb ik wel langer vakantie, en kan ik de eerste 14 dagen van Januari misschien gaan skiën.

Je ziet dat het heel moeilijk is voor ons om iets te plannen, maar ik probeer jullie een beetje op de hoogte te houden.

Ondertussen krijg ik ook steeds meer mijn bedenkingen of het hele project ooit kan slagen. Deze problemen zullen zeker blijven duren als het eigenlijke project echt van start gaat, en er hier een man of 150 rondloopt.
Het zou wel eens heel goed kunnen dat dat nog veel meer problemen gaat opleveren. Maar dan zal ik hier zo goed als zeker niet meer zijn, en is het ons probleem niet meer.

Vrijdag 9 December 2005

Ons landmeters-werk hier in Kutaisi zit er op, dus hebben we vandaag van de gelegenheid gebruik gemaakt, om even wat rond te lopen op de plaatselijke markt. Daarna zijn we dan nog een 11e-eeuws-klooster hier in de buurt gaan bezoeken, en nog naar een ander kerkje ergens hoog op de rotsen.
Daarna terug naar Poti gereden, naar ons vertrouwde Andamati Resting Complex.
De rest van de dag weer wat tekeningen zitten uitwerken.
Ook nog even langs de boot gaan kijken hoe het daar mee gesteld was.
Nu was dat ook niet echt hoopgevend.
Ze hebben de gaten niet echt gerepareerd, alleen een beetje dichtgelast, dus hoe lang dat gaat houden is maar weer de vraag.
We hopen nu gewoon dat de boot het een weekje uithoudt voor de natte survey, en daarna trekken zij d’r maar verder hun plan mee.
Dan zijn we nog even langs de ship-yard gereden om nog wat problemen op te lossen, en te zien hoe ver ze staan met onze constructies.

Zaterdag 10 December 2005

Vanmorgen eerst gewoon wat bezig gehouden op kantoor.
En zoals het er nu naar uitziet, zal dat de volgende dagen weer regelmatig gebeuren. We moeten nu gewoon wachten tot die boot klaar is, en dan pas kunnen we weer vollen bak aan de slag.
Ondertussen zijn ze ons hier wel meer aan’t tegenwerken, dan dat ze ons proberen vooruit te helpen.
Als wij tekeningen aanleveren, moeten we er eerst nog een extra titeltje opzetten, dan moet er nog ergens een arcering bij, en ten slotte moet dat titeltje toch weer wat lager staan. Natuurlijk zeggen ze dat niet altijd in 1 keer, maar telkens pas als de tekening is afgeplot.
We krijgen nu ook pas internet vanaf 9.00 en waarschijnlijk sluiten ze het ook af vanaf 17.00. (uiteindelijk toch een pak later aangebleven)
Op zondag, helemaal geen internet.
En zo meer van die pesterijen.
We zullen ook wel zien hoe dit weer verder gaat aflopen.
Om 11.00 weer een afspraak op Poti-Ship-Yard om nog wat extra uitleg te geven. Daarna weer de hele namiddag wat bezig gehouden.
Gewoon wat struinen op’t net, wat chatten, wat verslagen bijwerken, mailbox uitkuisen….
En dan te weten dat wij 370 euro per dag kosten aan het project.
(Dat is dan wel inclusief het opbouwen van verlof !!!!)

In het terugrijden naar het hotel alweer controle gehad.
Ongeveer 2 keer per week, is er wel ergens op de baan een politie – of leger-controle. Op die manier willen ze drugsdealers, en criminelen onderscheppen.
Dan staan ze daar ook wel te wachten met serieuze wapens…
Bijna elke dag zijn er wel ongeregeldheden in Abchazië en Zuid-Ossetië, maar daar hebben wij zelf geen last van, en horen we enkel via onze driver.
We hebben ook al eenmaal een arrestatie zien gebeuren.
Een paar mannen die op de grond liggen, met een hoop geweren op hen gericht.

Het ziet er hoe langer hoe meer naar uit dat het heel krap wordt om onze streefdatum te halen, maar we werken er met z’n allen echt naar toe.
Desnoods maken we nog wat langere dagen.
En verder is het ook afwachten als we het niet op tijd afkrijgen of het überhaupt wel mogelijk is om de mensen tussen Kerst en Nieuwjaar te laten werken, want bijna alles valt hier dan 3 weken stil. Ze vieren eerst onze Kerstmis mee, dan het gewone Nieuwjaar, en dan daarna hebben zij hier nog een andere Kerstmis op 7 Januari.
Dus misschien moeten we dan in Januari voor een paar dagen terugkomen.
Wordt weer afwachten.

Kheb ondertussen ook te horen gekregen vanuit Nederland dat ik vanaf 23 Januari een 4-weken durende cursus hydrografie zal volgen op Ter Schelling.
Wat dus wil zeggen dat ik waarschijnlijk wel de weekends zal thuis zijn.
En dan eind februari vertrekken we weer naar een volgend project.
Dat zou wel eens heel goed het Midden-Oosten kunnen zijn, aangezien we daar op dit moment een deel zeer grote projecten hebben lopen.
Ras Laffan in Quatar, de palmbomen & The Globe in Dubai, in Bahrein,…
Ook al zijn dat niet echt mijn droombestemmingen, het zal toch weer een nieuwe ervaring worden.

Zondag 11 December 2005

Vanmorgen om 10.00 eerst naar kantoor gegaan, daar vanaf 11.00 weer een afspraak om nog maar eens naar de boot te gaan zien, en dezelfde dingen te gaan zeggen die we al 5 keer hebben gezegd.
Maar misschien dat ze het nu wel snappen.
Daarna samen met de Grieken en de secretaressen gaan genieten van onze 2e vrije dag in meer dan 5 weken.
We zijn weer naar een andere archeologische plaats gegaan.
Was iets interessanter dan vorige keer, maar nog steeds niet echt spectaculair.
Al is het wel altijd gezellig om er weer eens tussenuit te zijn.
Daarna in Batumi nog iets gaan eten in een Vis-Restaurantje aan de haven.
Maar daar moet iets verkeerd gelopen zijn met de bestelling, want we kregen uiteindelijk meer dan het 3-dubbele dan we besteld hadden.
Dus dat leverde een hoop discussies op, wat toch even de sfeer temperde.
Maar verder was het eten wel lekker, en was het weer een zeer leuke dag.
We kijken nu al uit naar het verjaardagsfeestje van 1 van de Grieken aanstaande zaterdag.

Maandag 12 December 2005

Zo dadelijk als we terug internet-verbinding hebben, stuur ik dit verslagje weer door.
Als alles goed gaat, is vandaag de 1e dag van de nieuwe Georgiaanse tijdrekening. Vanaf vandaag gaat alles met rasse schreden vooruit gaan, gaat alles lopen zoals we wensen, en hoeven we ons totaal niet druk te maken.
Of het allemaal zo loopt, lees je weer in het volgende verslag.

Groetjes,

Ikke