Georgie - Verslag 7 - Reisverslag uit Tbilisi, Georgië van Bart De Coster - WaarBenJij.nu Georgie - Verslag 7 - Reisverslag uit Tbilisi, Georgië van Bart De Coster - WaarBenJij.nu

Georgie - Verslag 7

Door: Bart De Coster

Blijf op de hoogte en volg Bart

20 December 2005 | Georgië, Tbilisi

Aan de dapperen die nog steeds mijn verslagen lezen,

Maandag 12 December 2005

Vanmorgen, nadat ik verslagje 6 heb verstuurd, zijn we weer naar de boot gereden, samen met de timmerman die ons kastje met tafel heeft gemaakt om onze spullen in te steken.
Daar de hele voormiddag mee bezig geweest. En nog even gekeken naar de las-werken, en dat begint er steeds beter uit te zien. Of het kwalitatief ook nog goed zal zijn, is maar de vraag.
’s Namiddags al onze equipement al in de kastjes gestoken.

Dinsdag 13 December 2005

Vanmorgen direct aan de slag gegaan om al een gedeelte van de kabels goed te leggen en aan te sluiten. Daarna langs de ship-yard gegaan, en daar vastgesteld dat er toch wel wat problemen waren met de nauwkeurigheid van 1 van de constructies.
Uiteindelijk was dat voor hen geen groot probleem (zeiden ze), ze gingen alles wel herstellen.
Ook de las-werken aan de boot gingen wat trager dan verwacht.
(Zoals dus meestal het geval)

Woensdag 14 December 2005

Vanmorgen alvast begonnen met kalibreren van 1 van de 2 constructies, in de ship-yard.
Toen ook nog even gekeken naar de andere constructie. Nu bleek dat ze de constructie wel aangepast hadden, maar daardoor wel alles wat scheef getrokken, en past onze equipement niet meer in de constructie. Uiteindelijk na bijna een hele dag proberen en prutsen, beslist om een compleet nieuwe te maken. Dus hebben ze enkele mensen nog tot laat ’s avonds (’s nachts) laten doorwerken.
’s Middags hebben wij zelf, intern even overleg gehad over de stand van zaken. Daar is dan beslist dat de survey deze maandag de 19e al naar huis zou gaan, en in Januari terug zou komen voor een 2-tal weken om alles af te werken.
Tegen de avond aan is er dan toch beslist geweest om nu toch nog alles op alles te zetten om den 23e als vertrek-datum te kunnen halen. Maar dan mag er zo goed als niets meer mis gaan. En uiteindelijk was er vandaag echt wel een hoop werk verzet, dus had iedereen weer wat meer positieve gedachten.
Tegen de avond aan bleek dan dat alle las- en snij-werken die door de mensen van de haven moesten gebeuren klaar waren.
Dus konden we onze vrienden van Poti-Ship-Yard laten komen, om alles te installeren.

Donderdag 15 December 2005

Vanmorgen eerst de nieuwe constructie gaan bekijken, die nog niet helemaal af was, maar er voorlopig echt al goed uit zag.
Dan na weer een hoop tijd verloren te hebben, konden we toch beginnen met alles te lassen in de boot.
Jammer genoeg ging dit ook weer een stuk trager dan gehoopt en verwacht.
Dus moet er morgen verder gedaan worden.
Maar de 2e constructie is toch afgeraakt, en is nu wel ok.

’s Avonds weer een interne meeting gedaan om de stand van zaken nog eens te overlopen. Daar is dan weer besloten dat Jeroen, Bert en Ikzelf op de 23e naar huis gaan, en dat Edwin en Pieter nog blijven tot de 28e om de laatste peilingen te doen. We zullen nog wel zien of dit plan stand houdt, maar voorlopig gaan we hier maar weer van uit.

Het blijft hier nog steeds grappig (en tegelijk ergerlijk) om te zien hoe ze hier soms meer opzichters dan werkers hebben. En dat meer dan de helft gewoon aan boord wat zit te praten en drinken zonder veel uit te voeren.
En wij ons maar afvragen waarom er geen schot in de zaak komt.
Ook als ze iets niet snappen zeggen ze gewoon maar “JA”, of “Geen Probleem” omdat ze niet durven toegeven dat ze het niet snappen of kunnen. Dus zorgt dat achteraf steeds voor een hoop problemen.
Zo werken zei hier ook met nauwkeurigheden van enkele centimeters, en wij enkele tienden van Millimeters.

Vrijdag 16 December 2005

De Grieken hadden ons verzekerd dat ze slechts een uur of 3 nodig hadden om alles helemaal af te werken.
Wat ook wel nodig was voor ons, want rond 16.00 à 17.00 zou een grote kraan komen om onze boot terug in het water te leggen.
En alvorens hij te water kan, moet eerst onze equipement in die constructies geïnstalleerd worden, en helemaal uitgemeten.
Doordat ze zelf al een heel pak te laat waren, en doordat er dan nog een 2e las-baget moest aangesloten worden, zijn ze pas om 11.00 terug begonnen met lassen.
Uiteindelijk waren ze pas klaar tegen een uur of 18.00, en dan was het al veel te donker om alles nog te installeren en in te meten.
I.p.v. weer gewoon in ons hotel iets te gaan eten, zijn we eerst in een plaatselijk barretje, of iets wat daar voor moest door gaan, iets gaan drinken.
De rest al direct een Wodkafles van een halve liter gekraakt.
Daarna in Poti blijven eten, en daar hebben ze weer een fles van een liter soldaat gemaakt. Dit was Oekraïense wodka , met enkele pepertjes erin, en die was dus ook vrij spicy.
Uiteindelijk met 4 dronken collega;s terug naar het hotel gereden.

Zaterdag 17 December 2005

Vanmorgen op tijd begonnen om alles te installeren, en te kalibreren. Alles ging vrij vlot, zonder echte tegenslagen, maar toch duurde alles een stuk langer dan verwacht, en zijn we weer een hele dag zoet geweest.
Ondertussen heeft er een groot bulkschip aangelegd, aan de kade, vlak voor ons schip. Dus kan de kraan niet meer bij ons geraken.
Maar morgen om 11.00 zou de kraan komen, en alles in orde zijn.
Deze avond ook weer een leuk verjaardagsfeestje gehad van Vangelis, 1 van de Grieken. Was iets minder leuk dan het vorige feestje, maar al bij al toch weer een heel leuke avond gehad.

Zondag 18 December 2005

Vanochtend gezorgd dat we daar zeker op tijd waren. Maar het zag er niet naar uit dat dat schip op tijd gelost zou zijn.
Uiteindelijk tegen 11.40 was er nog niemand komen opdagen, of had er nog niemand gebeld dat de afspraak van 11.00 niet meer doorging. Dus hebben we maar zelf opgebeld.
Nu zou het schip morgen tegen 17.00 te water kunnen gelaten worden.
Afwachten maar of het dan gaat lukken.
Op dit ogenblik klopt het plan nog steeds dat ik den 23e naar huis ga.
Als alles zo veel vertraging blijft oplopen, gaan we misschien wel met z’n allen naar huis, en komen we in Januari 2 weken terug voor de survey.
Dus probeer ik zo snel mogelijk dit verslag weer door te sturen, en zal het laatste verslag van thuis uit worden verstuurd.

Maandag 19 December 2005

Het land en de mensen blijft ons toch nog elke dag weer verbazen.
Vanmorgen moest er even nog wat opgehaald op de boot, toen bleek dat er iemand aan onze computers en andere equipement had gezeten.
Nu moeten jullie weten dat er altijd een wachter aan boord blijft slapen, en dat we gisteren voor we de boot verlaten hebben aan hem alles hebben uitgelegd wat hij mocht gebruiken, en wat niet.
We hebben het eerst in het Engels uitgelegd , en daarna voor alle zekerheid laten vertalen in het Georgisch.
Om de processingunit aan te zetten, moet hij zeker 3 handelingen gedaan hebben. (Converter aanzetten, elektriciteitskabels aansluiten, en de unit zelf aanzetten)
Dus dat kan nooit per ongeluk gebeurd zijn.
Het probleem zou kunnen zijn dat hij door te zitten foefelen op die unit, onze meet-apparatuur (Multi-beam-transducer) heeft laten meten. Maar door dat te doen op het land, kan het zijn dat die nu helemaal stuk is.
En dat is een toestel van 95.000 euro.
Als die stuk is, moeten we allemaal naar huis, en een nieuwe laten komen uit Noorwegen. Dus totaal kosten-plaatje wordt dan nog eens dubbel zo veel.
Ondertussen is de te-water-lating weer opgeschoven naar morgen-vroeg.
In de namiddag weinig speciaals te melden.
Nog enkele bijkomende metingen gedaan, in de omgeving, en bij de boot.
Afwachten maar wat de komende dagen ons nog te bieden hebben.

Dinsdag 20 December 2005

Deze morgen is het hier ook wat beginnen regenen, en hard waaien, laat ons hopen dat dat geen extra roet in het eten gooit.

Groetjes, en weldra volgt het laatste verslag van thuis uit.

Ikke