Schotland - Verslag 2 - Reisverslag uit Aberdeen, Verenigd Koninkrijk van Bart De Coster - WaarBenJij.nu Schotland - Verslag 2 - Reisverslag uit Aberdeen, Verenigd Koninkrijk van Bart De Coster - WaarBenJij.nu

Schotland - Verslag 2

Door: Bart De Coster

Blijf op de hoogte en volg Bart

15 Juli 2006 | Verenigd Koninkrijk, Aberdeen

Hey Lieverds,

Alweer enkele dagen verstreken op de kalender.
De voorbije dagen wat land-surveys van het strand gedaan, en ook enkele hydrografische surveys op het water. Natuurlijk moesten we daarvoor eerst ons bootje helemaal optuigen met de survey-equipement.

Zoals eerder gezegd wordt er door de Waterway (Sleephopperzuiger die we ook in Barrow gebruikt hebben) zand gezogen in Montrose, en wordt dat zand opgespoten op het strand van Aberdeen.
Maar om dat zand te kunnen verpompen van het schip naar het strand, heb je dus een pijpleiding nodig. Lengte, ongeveer 700 meter stalen pijp van een meter doormeter. Daar wordt dan een drijvende leiding aangekoppeld voor de bevestiging aan de Hopper.

Dus de afgelopen dagen hebben ze die pijp alvast op het land aan elkaar gelast, in 3 stukken. (300 meter, en 2 stukken van 200 meter).

Vandaag is het 14 Juli, mijn verjaardag.
En we zijn vanmorgen om 4.30 al uitgevaren met het survey-bootje, om te assisteren bij het naar buiten trekken van de pijp.
Gaat een heel lange dag worden.
Bij het 1e dode tij (Dan is er geen (of weinig) stroming naar links of rechts, enkel opkomend, of afgaand tij), wordt het eerste gedeelte van de pijp in zee getrokken. Dan lassen ze het 2e stuk pijp op het 1e, en bij het volgende dood tij (ergens tussen 13.00 & 14.00), trekken ze de 2 eerste stukken verder in zee.
Dan lassen ze het 3e stuk er op, en ergens tussen 18.00 & 19.00, trekken ze de hele pijp de zee in.
Dan wordt die pijp een paar honderd meter verplaatst, naar de plaats waar we ze aan land willen laten komen. Daar brengen we ze aan land met hoog water, ergens rond 20.00, en laten ze afzinken met het afgaand water.
Zodanig dat we de dag rond een uur of 22.00 kunnen afsluiten.

Maar het trekken zelf duurt telkens slechts ongeveer een uurtje, dus tussen elke trek door, hebben we een uur of 5 a 6 niks te doen, dan wachten, en dus dit verslagje weer schrijven.

Ondertussen is het zo goed als beslist dat ik toch blijf tot het einde van het project. Wat waarschijnlijk ergens helemaal eind juli, of begin augustus wordt. Wat dus heel goed uitkomt voor mij.

Nog wat informatie over Aberdeen.
Het is de belangrijkste havenstad van het hele Verenigd Koninkrijk wat betreft het hele Off-Shore-gebeuren. Dus voor alle boorplatformen en dergelijke.
Dus je ziet hier ook de meest speciale boten aanleggen in de haven, o.a. met grote helikopter-platformen, en dergelijke meer.
Verder zitten hier ongelooflijk veel meeuwen die alles onderschijten, dus ook mijn auto. Op het einde van het project zal ik een foto ervan op de site zetten.

Alweer een dagje verder, nadat we gisteren de derde trek hadden gedaan, en de pijp verplaatst richting pompgebied, was het al zo laat geworden, dat ht tij ongunstig was, dus zijn we er mee opgehouden rond een uur of 21.30.
Dan nog naar de wal varen, en even langs kantoor, en dan zat mijn 18-urige werkdag er op. Daarna met enkele collega’s nog een drankje gedaan in de bar van ons hotel, en tegen 23.30 gaan slapen.
Vanmorgen om 5.40 weer beginnen werken.
Eerst de pijp in de goede positie gebracht, en dan op het strand getrokken, en de ankers bevestigd.

Ondertussen is de hopper (Waterway), ook aangekomen in Montrose, dus die gaat daar in de vooravond, bij hoog-tij beginnen met zuigen.
En dan varen wij morgen onze survey-boot ook naar ginder, om dan vanaf maandag te beginnen met onze progress-surveys.
Nog een beetje afwachten of het dagelijks peilen wordt, of slechts om de 2 dagen.

Vanmiddag ietsje vroeger gestopt dan normaal, en zo dadelijk hebben we afgesproken om met enkele collega’s samen te gaan eten. Daarna gaan we dan iets drinken in een bar, recht over ons site-office, en van daaruit kunnen we dan de Waterway straks voor de eerste keer zien pompen op het strand.
Die bar ligt op de 1e verdieping, en geeft echt een fantastisch zicht.

Tot zo ver alweer dit verslag. Foto’s volgen 1 van de dagen.

Ikke

• 22 Juli 2006 - 12:28

Kimme:

Hélaba,
    Weldra kan je hier in België mee komen feesten! Woensdag hebben we op "Make a fish" staan dansen in de regen! Kletsnat! We moeten je verjaardag dan ook nog overdoen, dus ni te hard werken ;-). De kleine zus is met den Duff op vakantie vertrokken, en de grote zus zit met Saar in Knokke, en dus ikke maar werken! Maar vind het ni erg, want nu kan ik goed voort schilderen in mijn huisje! Poolparty in augustus!!!
    Hou je goed! Tot weldra.
    Dikke zoen en knuffel