Interludium Jun '07 - Gabon - Reisverslag uit Owendo, Gabon van Bart De Coster - WaarBenJij.nu Interludium Jun '07 - Gabon - Reisverslag uit Owendo, Gabon van Bart De Coster - WaarBenJij.nu

Interludium Jun '07 - Gabon

Door: Bart De Coster

Blijf op de hoogte en volg Bart

19 Juni 2007 | Gabon, Owendo

Hey Lezertjes,

Even een tussendoortje vanuit Gabon.
Zit op dit ogenblik nog op de luchthaven van Pointe Noire, te wachten op mijn vlucht naar Libreville, de hoofdstad van Gabon.
En dan verder door naar de vlakbij gelegen haven van Owendo.

Er komt daar deze vandaag een hopper-schip aan, de Argonaut. Dit is het zuster-schip van de Coronaut, die bij ons op het project bezig is.
Moet daar even een gps op gaan installeren.
Wat op zich normaal gezien niet al te veel moeite mag kosten.
Maar aangezien er niet zo veel vluchten zijn tussen Pointe Noire en Libreville, kan ik pas dinsdag-avond terugvliegen naar Congo.

De Argonaut moet eerst een week of 3 de haven van Libreville uitbaggeren, komt dan naar ons in Pointe Noire, om wat spullen op te halen. En dan gaat hij verder naar Sojo, een groot project van ons in Angola, samen met “Jan De Nul”.
Er komen af en toe wel schepen langs bij ons, die naar Sojo moeten, aangezien het daar veel moeilijker is om spullen in te voeren. Dus worden die spullen verscheept naar Pointe Noire.

Het jammere aan het feit dat ik net nu moet vertrekken uit Pointe Noire, is dat er vanavond een voetbal-wedstrijd is tussen Congo en Zuid-Afrika.
De voorlaatste kwalificatie-wedstrijd voor de “Coupe Afrique” van volgend jaar.
En Congo heeft nog steeds kans om zich te kwalificeren.
Maar dit weekend speelt Gabon ook tegen Swaziland. Weet alleen niet of het gisteren-avond was, of vanavond is. Dus als ik een beetje geluk heb, kan ik in Libreville naar die wedstrijd gaan kijken.
Maar dat zullen we vanavond wel zien. Eerst zorgen dat die hopper kan beginnen werken.

Ondertussen zijn we dinsdag-ochtend.
Toen ik zondag aan kwam op de luchthaven was er alweer niemand die me stond op te wachten. Was 45 minuten vroeger geland dan zij me verwacht hadden. En ik had zelf geen geld bij me, om mijn visum te betalen.
Dus telefoontje gepleegd, en gewacht tot ze mij zijn komen ophalen.
Naar Boskalis-kantoor gereden, en iets gaan eten, in afwachting van de aankomst van de Argonaut.
Iets na de middag was hij er dan, zijn we direct aan boord gegaan.
Gelijk begonnen met de oude gps er af te halen, en de nieuwe te installeren.
Alles zonder problemen verlopen, dan nog wat extra data op hun computer gezet, en hen wat extra uitleg gegeven over het hopper-programma, waar ik zelf ook nog maar amper mee gewerkt heb.
Maar bij hun aankomst moest er gelijk een duiker naar beneden, want er zat een visnet in de schroefkoker, naar de oliekamer, en daar lekte nu dus water binnen.
Als dat probleem niet kon opgelost worden, zouden ze eerst het dok in moeten.
Dichtstbijzijnde dok is Douala in Kameroen, maar dat zit meestal vol voor 2 maanden. Dus zouden ze eventueel terugmoeten naar Las Palmas, waar ze vandaan kwamen. Dat zou een vertraging van ongeveer 25 dagen opleveren.
En de plaatselijke bouwbedrijven zitten al 3 weken zonder zandleveringen.
Gelukkig bleek het lek voorlopig gedicht te zijn, en kunnen ze beginnen werken, nadat de koppel-kogel is aangepast om op de drijvende leiding geplaatst te worden. Die drijvende leiding is verbonden met een afgezonken leiding, om het zand naar de kant te persen. Daar gaat het direct naar een lokale zandhandelaar. Dus de ene helft van het werk bestaat uit zandleveranties, en de andere helft is het onderhoudscontract van de haven.

Dan ben ik maandag nogmaals aan boord gegaan, om nog wat data bij te voegen en alles te controleren. In de namiddag vrij weinig nuttigs gedaan.
Vanmorgen uurtje langer geslapen. Zo dadelijk laatste keer contact opnemen met de Argonaut om te checken of alles nog steeds in orde is.
En dan vanmiddag weer naar Congo vliegen.

Het is hier toch een ietsje warmer, en vooral drukkender dan in Congo.
Gelukkig is het hier ook sinds een 2 weken droog seizoen.
Is wel een stuk later dan normaal. Normaal gezien loopt het droog-seizoen van mei tot september, en de rest is regenseizoen.
Er lopen hier ook gigantisch veel salamanders, gekko’s en hagedisjes rond.
Ik probeer er straks nog wat foto’s van te maken, en dan zet ik ze morgen of zo bij dit verslag.

Van de voetbal is trouwens niets in huis gekomen.
Zowel de projectmanager, als het personeel van het hotel-restaurant waren niet echt geïnteresseerd in de lokale voetbal.
Jammer, maar helaas.

Volgende verslag over een weekje of 2, weer vanuit Congo.
(Of als er helemaal niets spannends gebeurd, misschien nog wat langer.)

Zonnige groetjes,

Ikke

  • 10 Augustus 2007 - 06:43

    Jolanda:

    Beste Bart,
    Leuk om je verhalen te lezen. Ken je al veel mensen en dingen?
    Heb zelf ook een half jaar in PN gezeten en me enorm vermaakt!!! Nu natuurlijk de rustige periode met al die espats die op vakantie zijn maar als begin september de scholen weer open gaan....
    Op iedere hoek van de straat een restaurant(ben je al bij de japanner geweest??) en leuke uitgaansgelegenheden (pianobar en SAS)!
    Ben je al bij Pointe INdienne geweest? of op de golfbaan? daar is zon mooi uitzicht!!!
    Mocht je nog iets willen weten....
    jolandavanmameren@hotmail.com
    jolandaincongo.waarbenjij.nu
    groeten
    Jolanda

  • 18 Augustus 2007 - 18:08

    Kenneth:

    Hey Bart, hoe gaat het ginder? Hier nog steeds alles Ras Laffantastic... Laat nog eens wat weten, of gebeurt er daar ECHT niets spannends?(Moeilijk te geloven...)

    Groeten!!

    P.S. k hoop voor jou dat het ginder wat frisser is dan hier, hier lijkt het wel een gigantische bakoven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gabon, Owendo

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

01 November 2011

China - Verslag 4

29 Oktober 2011

China - Verslag 3

21 Oktober 2011

China - Verslag 2

17 Oktober 2011

China - Verslag 1

15 Januari 2011

Nordstream - Verslag 2
Bart

CARPE DIEM !!! Elke dag proberen zo veel mogelijk van het leven te genieten...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 608
Totaal aantal bezoekers 148917

Voorgaande reizen:

28 September 2017 - 26 Februari 2018

RTW

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: