Republiek Congo - Verslag 3 - Reisverslag uit Pointe Noire, Congo - Brazzaville van Bart De Coster - WaarBenJij.nu Republiek Congo - Verslag 3 - Reisverslag uit Pointe Noire, Congo - Brazzaville van Bart De Coster - WaarBenJij.nu

Republiek Congo - Verslag 3

Door: Bart De Coster

Blijf op de hoogte en volg Bart

10 Juni 2007 | Congo - Brazzaville, Pointe Noire

Hey hey hey,

Ondertussen is het weer zondag 10 juni.
Liesbeth is vandaag jarig, jullie moeten allemaal gaan stemmen.
En ik zit eenzaam op kantoor.
Gisterenavond zijn we na het eten nog even iets gaan drinken.
Ben zelf na 1 drankje terug naar het hotel gekeerd, maar Jasper en Alwin gingen nog even door. Dus konden zij vanmorgen natuurlijk niet uit hun bed.
Dus heb ik alvast even tijd om aan een nieuw verslag te beginnen.
Strakjes ga ik met Alwin naar een chimpansee-reservaat van de Jane-Goodall-Foundation dat hier in de buurt ligt.
Jasper is daar vroeger al eens geweest, hij zit hier al sinds oktober.
En dan proberen we voor 1 van de komende weken een echte safari te regelen naar het grote natuurreservaat. Zal niet gemakkelijk worden, maar best de moeite om een poging te wagen.

Effie nog wat vertellen over de lokale avonturen.
Zo gaan we dus meestal ’s avonds eten in 1 van de gezellige restaurantjes aan het strand. Echt super-leuk uitziende restaurantjes, in een romantische omgeving. Alleen jammer dat je daar dan zit met 3 mannen!
En het eten valt over het algemeen ook zeer goed mee.
Enkel het tempo kan wel wat omhoog. Zelfs als we even snel iets gaan eten, duurt het minimum 2,5 uur. Waardoor je dus steeds met een volle maag in bed kruipt. En regelmatig hebben ze een hoop zaken die op de kaart staan niet in voorraad. Wat op zich geen ramp is… maar als ze 4 dagen na elkaar geen eieren hebben, terwijl je ze op elke straathoek kan kopen, dan begin je ze toch wat te verdenken van luiheid.

Vrijdag-avond zijn we hier in Pointe Noire naar een Gospel-optreden geweest ten voordele van de strijd tegen Aids. Een beetje lokale cultuur opsnuiven.
Was echt gezellig, met hits als “Michael row the boat ashore”, “By the rivers of Babylon”, en dergelijke meer, kon dat niet missen natuurlijk.
We hebben onze driver al laten weten dat hij ons op de hoogte moet houden van alle evenementen voor de komende paar weken. Bleek dat we vorige week al enige concerten hadden gemist. Jammer!

Verder een voorbeeld van hoe het hier soms kan lopen.
In het begin toen ik hier aankwam, hadden we 2 schippers, die elkaar afwisselden, en telkens 24 uur werkten, en dan 24 uur vrij waren.
Maar omdat het niet verantwoord is om 24 uur na mekaar te werken, en omdat het ook te gevaarlijk is, om ’s nachts alleen te werken.
Dus zorgen we voor 2 extra schippers.
Dan bleek dat ze in’t begin nog steeds 24 uur werkten, wel per 2 dan.
Even uitgelegd dat dit nog steeds niet mocht, dus hadden ze het eindelijk gesnapt.
Maar achter onze rug beginnen die afrikanen zelf na te denken, en dan begint het natuurlijk mis te lopen. Dus groot was onze verbazing dan ook, toen we de keer erna weer aan het bootje verschenen, en er slechts 1 schipper aan boordbleek te zijn. Hadden ze het zelf zo geregeld dat ze shiften per 12 uur liepen, en alleen. Dus zouden ze maar 12 uur moeten werken per 48 uur.
Daarbij waarschijnlijk nog niet nagedacht dat ze dan ook maar half zo veel zouden verdienen. Hen nog eens uitgelegd dat ze shiften van 12 uur moesten doen, en steeds met 2 aan boord moesten zijn.
Voor alle zekerheid, heb ik maar een schema gemaakt, waarop staat wie wanneer moet werken, en waar er van shift gewisseld wordt, want ook dat bleek af en toe een probleem te zijn. En nu maar hopen dat ze het schema een beetje volgen.

Vandaag dan uiteindelijk naar het reservaat gereden.
Was heel leuk, maar viel toch een beetje tegen. Is eigenlijk meer een opvang-centrum voor chimpansees, en enkele mandrils.
Ze hebben wel een eigen stukje jungle van 4 m² daar kunnen ze dan overdag spelen, en rondhangen. En ’s avonds komen ze op eigen houtje terug naar het centrum, waar ze gewoon in kooien slapen. In totaal zitten er daar 137 apen, waarvan we er dus maar een 30-tal van hebben gezien.
Uiteindelijk wisten ze ons nog wel te zeggen dat er een veel groter reservaat in de buurt van Brazaville ligt, en dat we daar vrij vlot een permit voor konden krijgen van het ministerie.
Moeten we de komende dagen maar eens achter informeren.

Dat was het weer voorlopig.
De verkiezingen leveren voorlopig blijkbaar vrij goede resultaten op.
En Malinwa gaat terug naar 1e klasse.
Dus de dag eindigt weer goed.
Tot de volgende keer,

Ikke

PS: Foto’s volgen morgen…

• 11 Juni 2007 - 07:54

Blokke:

Hey bartje,
    met Dupont het weekend doorgebracht in Duitsland voor een voetbaltoernooi, en gesneuveld in de finale tegen de Schotten..dus geen beker met de grote oren ! Verdriet dan maar verdronken in de plaatselijke discotheek, bleek ook nog een schuimparty te zijn dus dik feest, wel was het bier niet te zuipen ( vergelijkbaar met amstel malt van op zeilweekend, dan weet ge het wel...) Old stars hebben 2 Belgisch kampioenen open rondlopen, vorig weekend in Hemiksem den Bruce op zaterdag en den Hendrik op zondag. Dat zullen we ook wel nen tijd moeten aanhoren, maar in de competitie was dan wel een dikke nul..
    allee, ga nog wat werken, tot de volgende !