Bahrein - Verslag 2 - Reisverslag uit Manamah, Bahrain van Bart De Coster - WaarBenJij.nu Bahrein - Verslag 2 - Reisverslag uit Manamah, Bahrain van Bart De Coster - WaarBenJij.nu

Bahrein - Verslag 2

Door: Bart De Coster

Blijf op de hoogte en volg Bart

28 Februari 2006 | Bahrain, Manamah

Zaterdag 25 Februari 2006

Uiteindelijk was het gisteren ook maar single-beam, omdat de multi-beam-transducer stuk was.
Maar, als alles goed gaat, komt er morgen een nieuwe aan.
Kan ik gelijk ook even mee volgen hoe deze gekalibreerd wordt.
Vandaag had Khaleque (onze Bangladees) een dagje vrij, dus ben ik alleen met de grote boot gaan single-beamen.
En heb ik achteraf alles ook zelf uitgewerkt. Stilletjes aan, begin ik al enkele zaken zelfstandig te kunnen.
(Is wel leuk als je nog zo’n grote marge hebt om bij te leren.)

Iedereen heeft al wel eens gehoord van de Arabische nieuwszender Al Jazeera, maar hier heet bijna alles zo.
Gisteren ben ik nog naar de Al Jazira supermarkt geweest, en reed ik onderweg voorbij de Al Jazeera-paint-shop.
En zo heb je wel meer van die bekend klinkende namen.
(Of wat dacht je van de Al Arabia – Appartementen…)

Achteraf gezien is ons appartementen-complex ook weer niet zo speciaal.
Het staat in Manama, en dan zeker in onze buurt, helemaal vol met dergelijke complexen, het ene al luxueuzer dan het andere.
(Al hoor je mij niet klagen natuurlijk.)
Onze waarschijnlijke toekomstige appartementen liggen trouwens vlak bij de plek waar onze kantoren nu zijn.
(Ze zijn op dit moment nog aan het bekijken wat de beste optie wordt.)
Dat zou best handig zijn, want op dit moment, moeten we altijd een groot stuk van de stad door, en de snelweg daar naartoe kan soms heel druk zijn.
De hele stad is hier trouwens 1 grote bouwwerf, van kleine gebouwen tot megawolkenkrabbers. Dus het zal hier in de toekomst alleen maar drukker worden.
Daarom ook dat wij dus nieuwe eilandjes gaan bouwen voor nieuwe accommodaties.
We verhuizen naar een andere appartementen-complex, zo snel mogelijk na de Formule1 Grand Prix, want zo lang zit de hele stad hier nog helemaal vol.
Er komt dus vanaf nu al een heel pak volk extra het land binnen. Ook zijn er hier op geregelde tijdstippen promotie-acties om nog meer ruchtbaarheid te geven aan het evenement. Niet dat me dat nodig lijkt, je kan er gewoon niet naast kijken.

Ben hier donderdag ook voor de 1e keer gaan tanken, en inderdaad het sprookje klopte. Het water is blijkbaar duurder dan de benzine.
Heb hier nog geen water gekocht, maar de benzine staat in ieder geval op 0,220 euro per liter. Dat is dus ongeveer 6 keer zo goedkoop als in België.

Aangezien mijn computer nog steeds niet op het net kan, wegens problemen met de instellingen, ben ik gisteren-avond maar even naar een internet-cafe in de buurt van mijn appartement gegaan.
Hopelijk wordt dit snel verholpen, dan kan ik toch wat vlotter contact met iedereen houden.

Zondag 26 Februari 2006

Vanmorgen samen met Arie een ondiep gedeelte gaan Man-Packen, wat dus wil zeggen dat we dat gedeelte met een soort hand-gps zijn gaan peilen, met een rugzakje aan. (Back-pack)
Dus bijna de hele dag buiten rondgelopen, en diegenen die mij al een beetje kennen, weten wat dat betekent….
Inderdaad, serieus verbrand…Armen, gezicht, nek….

Daarna zijn we de nieuwe multi-beam gaan installeren, en al een groot deel gaan kalibreren. Tijdens de kalibratie hebben ze mij snel uitgelegd hoe alles werkt.
Vanaf morgen is het de bedoeling dat ik overdag ga multi-beamen, en dat Khaleque het ’s nachts over neemt.
Misschien dat we over enkele dagen de rollen af en toe omwisselen, als ik alles een beetje onder de knie heb.

Jullie hoeven je ook niet al te veel zorgen te maken over mijn veiligheid.
Voorlopig is er hier nog niet zo veel last van de Vogelgriep.
En het land zelf is vrij open-minded, je ziet hier weinig vrouwen met Burka, sommigen lopen wel gesluierd, maar er lopen er ook velen Westers gekleed.
Van commentaren op de Deense cartoons, of vijandigheden tegen buitenlanders hebben we hier ook nog niets gemerkt.
Het lijkt mij zelfs soms dat er hier meer expats leven dan locals.
(Ondertussen ben ik te weten gekomen dat er dus 60% expats leven.)

Maandag 27 Februari 2006

Vandaag de hele dag bezig geweest met de verdere kalibratie, duurde uiteindelijk veel langer dan verwacht. Maar het is zeer belangrijk dat dit heel degelijk gebeurd, de fouten die je er nu nog laat inzitten, neem je natuurlijk mee naar alle latere metingen.
Uiteindelijk was het rond 18.00 klaar, net op tijd. Zodat Khaleque dan de hele nacht kon gaan peilen.
’s Avonds na het eten, nog even iets gaan drinken met Steffen (Site-ingenieur).

Dinsdag 28 Februari 2006

Vandaag de hele dag gaan peilen.
(Zoals het er nu naar uitziet, zal dat voor de komende weken zo blijven.)
Hetgene wij dan eigenlijk doen, is met een bootje (In dit geval de Albatross) evenwijdige lijntjes varen, en aan de hand van apparatuur de ondergrond aanpeilen. Deze data worden op computers opgeslagen, en achteraf maken ze hier op kantoor de dieptekaarten van.
En die kaarten worden dan later weer ge-upload op de schepen (Cutters en Hoppers), zodanig dat die nergens vast komen te zitten.
Ik zit dus de hele dag baan boord wat op te schrijven, en af en toe op wat knopjes te drukken. En verder heb ik dus tijd om wat te lezen, of om mijn verslagen te schrijven.

Ik zal nog wat extra bagger-info geven, zo kennen jullie binnen enige tijd het hele wereldje.
Cutters, zijn baggerschepen met vooraan een grote snij-kop, waarmee ze hard materiaal kunnen wegmalen, en opzuigen.
Hoppers, zijn schepen met een grote stofzuiger, waarmee ze dan zand opzuigen.
(Wij hebben de op dit ogenblik de grootste ter wereld, met een capaciteit van ongeveer 33.000 m² .)

In dit geval zijn de gebieden waar de eilandjes moeten komen vrij ondiep, en vrij hard, dus wordt in dat gebied eerst een soort vaargeul gemaakt door de cutters.
Daardoor kunnen de hoppers, die verderop zand zijn gaan halen, tot op de juiste plaatsen geraken waar ze dan, met dat zand, eilandjes gaan opspuiten.
(Gewoon zand op een hoop spuiten, tot het zand boven water komt.)

Hopelijk kan ik zo snel mogelijk met mijn computer op het net, dan zet ik alvast wat foto’s bij op de site, dan kan je zien hoe ik zit te werken.
Ik zit trouwens bijna de hele dag binnen op de “brug”, met de air-co aan, want het wordt hier nu al regelmatig in de buurt van 28 graden, maar op de brug achter glas, is dat dus nog warmer.
En ’t zal waarschijnlijk alleen maar warmer worden.

Collega’s hebben gisteren wat dolfijnen gezien, dus de kans is groot dat ik ze in de toekomst ook nog tegenkom, dan probeer ik wat foto’s te maken, zodanig dat jullie ze ook kunnen bewonderen.

Ondertussen zit ik op mijn appartementje, en inderdaad heb ik vandaag alvast 1 dolfijn gezien, op een 50-tal meter voor onze boot.
Maar de schipper (Rachid, een Indiër), en onze deckhand, vertelden me dat er op sommige dagen wel 6 of meer dolfijnen vlak naast de boot mee komen zwemmen. Er zitten hier ook vrij speciale soorten. Dat belooft voor de volgende dagen.

Zo dadelijk in het internet-cafe dit verslagje weer even op de site zetten.

Groetjes, en tot de volgende…

Ikke

PS: Ik kan ondertussen al de Arabische cijfers lezen en schrijven. Nu gaan we beginnen met de taal ook wat te leren. Het probleem is dat we hier superweinig contact met locals hebben.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bahrain, Manamah

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

01 November 2011

China - Verslag 4

29 Oktober 2011

China - Verslag 3

21 Oktober 2011

China - Verslag 2

17 Oktober 2011

China - Verslag 1

15 Januari 2011

Nordstream - Verslag 2
Bart

CARPE DIEM !!! Elke dag proberen zo veel mogelijk van het leven te genieten...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 149249

Voorgaande reizen:

28 September 2017 - 26 Februari 2018

RTW

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: