Egypte - Verslag 3 - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Bart De Coster - WaarBenJij.nu Egypte - Verslag 3 - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Bart De Coster - WaarBenJij.nu

Egypte - Verslag 3

Door: Ikke

Blijf op de hoogte en volg Bart

12 Augustus 2009 | Egypte, Caïro

Hier zijn we met het laatste gedeelte van onze 4-weekse trip door het Midden-Oosten.

Ik ben vorige keer gestopt op onze rustdag in Amman.
’s Avonds heerlijk gaan eten, voor een zeer schappelijke prijs.
De volgende morgen onze tocht verder gezet met het Openbaar Vervoer naar Madaba. Hier hadden we weer een gezellig pensionnetje, met alweer een welkom zwembad.
Vanuit Madaba bezochten we dan Mount Nebo, dit is de berg waar Mozes zijn volk na 40 jaar door de woestijn dolen naartoe bracht.
Hier kreeg hij een zicht over het beloofde land, waar hij zelf niet naartoe mocht.
In de namiddag nog wat mozaieken bezocht in het stadje.

Vervolgens zijn we de volgende morgen naar het natuur-reservaat Wadi Mujib gereden. Hier bleek er in 1e instantie iets niet in orde met onze reservatie, maar uiteindelijk is alles toch weer in orde gekomen. We zijn een canyoning gaan duur van ongeveer 2 uur. Canyoning wilt zeggen dat je een rivier volgt doorheen het landschap. In dit geval was het een uurtje heen, en dezelfde weg een uurtje terug. Je hebt stukken waar je gewoon kan wandelen, maar af en toe moet je door kleine watervallen, via touwen, en ladders.
Was weer zeer leuk !

Vandaaruit zijn we verder gereden naar de Dode Zee.
Hier zijn we natuurlijk even gaan drijven, wat best wel een rare ervaring was.
Op de diepere plekken, kan je gewoon blijven rechtstaan in het water, zonder dat je zinkt, en zonder dat je ergens de bodem raakt.
Je weet gelijk ook op welke plaatsen je allemaal kleine wondjes hebt, met als gevolg dat de helft van de groep amper tot in’t water is geraakt.
Gelukkig, en tegen alle verwachtingen in, had ik nergens last van.
Na nog even in het zwembad gezeten te hebben, zijn we door gereden naar ons hotel in Wadi Musa, dit is het dorpje vlak naast de beroemde site van Petra.
Ook hier hadden we weer een hotel met zwembad... ;)

De volgende morgen kennis gemaakt met onze gids, en vertrokken naar Petra.
We zouden vandaag een hele dag daar rondwandelen, en al een groot gedeelte bezoeken. De volgende dag zouden we via een alternatieve route via de achterkant naar binnen gaan, en de rest van de site bezoeken.
Wel wat problemen gehad met onze gids, maar verder was het een ongelooflijk knappe site. Super-hard de moeite, en terecht 1 van de 7 nieuwe wereldwonderen.
De 2e dag van ons bezoek, zijn we in de namiddag naar de woestijn van Wadi Rum gereden.
Hier hebben we 2 nachten in een kamp geslapen, en hadden we de mogelijkheid om buiten te overnachten. Jammer genoeg
Was het net volle maan, dus waren er niet gigantisch veel sterren te zien.
Wel enkele leuke trekkings gedaan. En alweer een fantatische ervaring.
Vanuit de woestijn van Wadi Rum zijn we verder gereden naar Aqaba, het eindpunt van onze trip in Jordanie.
In Aqaba alweer een betaalbaar hotel gevonden met zwembad, en vlak aan de zee gelegen. In de tuin/binnenkoer hadden ze ook zeer gezellige lounge-zeteltjes. De volgende voormiddag zijn we hier gaan snorkelen, wat voor velen de 1e ervaring was met de wondere onderwaterwereld.
In de namiddag hebben we dan de ferry genomen naar Nuweiba (Egypte). Het heeft ons een hoop moeite gekost om op die ferry te geraken, maar uiteindelijk is het toch gelukt. Wel met een hoop vertraging vertrokken, en in Egypte dan nog eens een uitgebreide Griep-controle gekregen. Dus met ongeveer 4 uur vertraging zijn we dan uiteindelijk de haven uitgeraakt. Daar stond gelukkig ons busje nog steeds op ons te wachten om ons naar Dahab te brengen, een lokaal duik-paradijs, en een echte hang-arround-plek.
Wat we dan ook uitgebreid gedaan hebben.
Ik ben zelf nog wat gaan duiken, en heb hier ook mijn 1e nacht-duik gedaan.
Een groot deel van de groep heeft hier ook een introductie-duik gedaan.
En de volgende dag zijn we met z’n allen een uitgebreide snorkel-trip gaan maken, waar zo goed als iedereen, ondanks het veelvuldig insmeren toch vrij hard verbrand was.

’s Avonds werden we opgehaald door een busje dat ons naar de voet van Mount Sinai bracht. Die hebben we dan ’s nachts beklommen, om helemaal boven een prachtige zons-opgang te bekijken. Formidabel !!!
Na eerst ontbeten te hebben konden diegenen die wilden dan het Santa Catarina-klooster bezoeken, waarna we onze tocht verder zetten naar Cairo.
Onderweg nog even onder het Suez-kanaal gepasseerd.

In Cairo hebben we de 1e dag dan het Egyptische National Museum bezocht, waar onder andere het wereld-beroemde masker van Tutanchamon te zien is.
Verder is er natuurlijk gigantisch veel meer te zien, alleen jammer dat het niet allemaal even mooi tentoongesteld is.

Onze laatste volledige toeristische dag van de reis zijn we ’s morgens begonnen met de knik-pyramide van Dashur, en vervolgens de trap-Pyramide van Saqara.
Na de lunch zijn we dan doorgereden naar het enige overgebleven wereldwonder van de oudheid, de pyramides van Gizeh. Met de pyramides van Cheops, Chefren, en Mycerinos, en natuurlijk de sphynx.
’s Avonds zijn we dan een kleine Nijl-diner-cruise gaan maken.

Onze laatste dag stond volledig in het teken van het Shoppen...
Nog even allemaal wat souvenirs zoeken in de Khan Al Khalilli-Bazaar.
’s Avonds nog een gezellig afscheids-diner, waarna we vetrokken naar de luchthaven, vanwaar we met een tussenstop in Istanbul weer aankwamen in Brussel.
Hier stond me nog een verrassing te wachten...
Mijn groep had via de moeder van Kathleen geregeld dat er een ontbijt was, met heerlijke koffie-koeken, en drankjes. Met voor mij nog wat extraatjes... (Champagne, en dergelijke meer)
Waarvoor nogmaals hartelijk dank !!!

Dit was dan ook een geweldige afsluiter van een Mega-Fantastische reis !!
Waarvoor natuurlijk ook heel veel dank aan alle deelnemers !!