Syrie - Verslag 1 - Reisverslag uit Hama, Syrië van Bart De Coster - WaarBenJij.nu Syrie - Verslag 1 - Reisverslag uit Hama, Syrië van Bart De Coster - WaarBenJij.nu

Syrie - Verslag 1

Door: Ikke

Blijf op de hoogte en volg Bart

27 Juli 2009 | Syrië, Hama

Eindelijk, na 10 dagen onderweg, heb ik eindelijk wat tijd gevonden om mijn 1e verslag te schrijven.
Zoals de meesten onder jullie al wel weten ben ik een reis van Joker aan het begeleiden.
We zijn vertrokken vanuit Istanbul, door Turkije, zijn we nu aangekomen in Syrie.
Hierna trekken we verder naar Jordanie, en sluiten we af in Egypte, om vanuit Cairo weer naar Brussel te vliegen.

We zijn dus op 17 juli vanuit Zaventem naar Istanbul gevlogen.
Het was een avondvlucht, dus aangekomen op de luchthaven, zijn we via Metro en tram naar ons hotelletje gereden, en dan daar nog wat gedronken op het dak-terras.
De volgende dag hebben we dan enkele van de hoogtepunten van Istanbul bezocht, zoals de Hagia Sophia, en Sultanahmet (De Blauwe Moskee), en ’s middags lekker gaan eten.
De dag erna hebben we overdag de rest van de stad bezocht; Topkapi-paleis, en de Basilica Systerna, om dan ’s avonds een nachtbus te nemen naar Goreme in Cappadocie.

Daar aangekomen in het Flintstone-Cave-Pension (Met zwembad), kreeg iedereen de rest van de dag vrij om wat te bekomen van de busreis, en om op eigen houtje het kleine stadje wat te gaan verkennen, en het Open-air museum van Goreme te gaan bezoeken.
(En ondertussen kon ik nog wat reservaties maken voor de rest van de reis.)
’s Avonds zijn we dan met de hele bende naar een Turks-diner-spektakel geweest, met veel en lekker eten, en ondertussen werden er Folkloristische dansen opgevoerd, en een buikdanseres.

De volgende morgen was het onze nationale feestdag, en konden diegenen die wilden nog voor het ontbijt een ballon-vlucht maken over Cappadocie.
Zo waren er samen met ons, nog een 30-tal andere ballons.
Maar wat wilde nu het toeval, dat wij net op onze feestdag in een volledig Belgische ballon zaten, zelfs de piloot, was de enige Belg die daar werkte.
Puur toeval, maar wel handig voor ons, zo kregen we een hoop extra uitleg.
Was super-hard de moeite waard, een bijna perfecte vlucht.
De rest van de dag hebben we dan een toeristische trip gedaan doorheen de belangrijkste plekken van Cappadocie.
Eerst een stop bij Derinkuyu, een ondergrondse stad van 8 verdiepingen diep, waar de Christenen konden schuilen voor hun belagers.
Daarna een korte wandeling doorheen de Ihlara-kloof, met op het einde onze lunch aan het water. Dan verder gereden naar de Pigeon-valley, en het Goreme-uitkijk-punt.
(Onderweg nog 2 korte stops aan een stuwmeer, en een krater-meer.)
Vervolgens doorgereden naar Avanos, het centrum van de pottenbakkerijen, waar we een demonstratie hebben gekregen, en 1 van ons het ook eens zelf mocht proberen. En daarna afgesloten met de Fairy Chimneys, een prachtig ge-erodeerd landschap. Toen we weer in ons pension waren, kregen we nog een heerlijke BBQ voorgeschoteld.

De morgen erna zijn we dan vertrokken voor weer een lange reis naar het Zuid-Oosten van Turkije, het koninkrijk Commagene.
Onderweg nog enkele stops gemaakt.
Onder andere aan een Karavanserai. (De 5-sterren-hotels van tijdens de Zijde-route). Een andere stop was in een stadje dat bekend staat voor zijn ijs, gemaakt van Geitenmelk, en daardoor ook wel wat vettiger dan wat wij gewend zijn.
’s Avonds zijn we dan aangekomen in een pensionnetje op een half uur van de top van de Nemrut Dagi, waar die bekende beelden boven staan.
(Foto’s volgen als ik weer thuis ben, net zoals de foto’s bij al mijn vorige verslagen :) )
’s Morgens zijn we dan om 4.00 vertrokken voor de zons-opgang te zien boven op de Nemrut.
Daarna zijn we dan weer verder gereden naar Sanliurfa, de stad van de profeet Abraham.
Om van daaruit de speciale lemen huizen van Arran te bezoeken.

De volgende morgen zijn we dan de grens over gestoken naar Syrie, met het nodige wachten aan de grens.
Maar uiteindelijk toch vrij vlot in Aleppo (1 van de oudste steden terw ereld) geraakt, waar we dan nog de grote moskee hebben bezocht, en daarna uitgebreid zijn gaan eten.
Hierdoor waren we wel te laat om de citadel te gaan bezoeken.
Dus zijn we d’r gewoon maar wat gaan rondwandelen, met het nodige bekijks tot gevolg, 12 Westerse toeristen...

Het verschil tussen Turkije en Syrie was toch vrij groot, en voor sommigen een kleine cultuur-shock. Maar hier had iedereen zich snel aan aangepast.
De volgende ochtend werden we opgehaald door 2 mini-busjes, om ons een hele dag rond te rijden, naar zeer veel plekken. (uiteindelijk hebben we 590 kilometer afgeled die dag)
We zijn begonnen met een bezoek aan het Klooster van San Simeon.
Simeon zat eerst in het klooster, maar dat vond hij blijkbaar nog niet devoot genoeg. Dus trok hij zich eenzaam terug in een grot, maar daar kreeg hij zo veel bezoekers over de vloer, dat hij besloot om boven op een pilaar te gaan zitten. Door de veelvuldige bezoekers, zag hij zich genoodzaakt om zijn pilaar telkens te verhogen, tot hij uiteindelijk zo’n 20 meter boven de grond zat. Hij mocht van zichzelf ook nooit gaan liggen, enkel af en toe op de knien gaan zitten om wat uit te rusten. Uiteindelijk heeft hij daar bijna 40 jaren gezeten, alvorens op 69-jarige leeftijd tijdens het bidden op zijn knien te sterven, waardoor het pas na 2 dagen werd opgemerkt. En na zijn dood werden er 4 basilieken voor hem hier opgericht.
Tussen die ruines hebben we dan even omgekeerd verstoppertje gespeeld.
(1 iemand verstopt zich, en de rest moet gaan zoeken. Als je de persoon hebt gevonden, ga je er gewoon stilletjes bijzitten)

Na San Simeon, zijn we verder gereden naar Sergilla. Dit is 1 van de “Dead Cities”. Hier zijn een hoop steden om nog niet helemaal duidelijke redenen plotseling verlaten. Was best impressionant om te zien.

In de namiddag zijn we dan verder gereden naar Qalat Saladin, de burcht van Saladin, ook weer zeer de moeite.

Tegen val-avond zijn we dan aangekomen in Apameia, 1 van de hoogtepunten van Syrie. En zeker met die ondergaande zon, gaf dat een extra sfeer.

Uiteindelijk de dag afgesloten in Hama,na dus zo’n 590 kilometer te hebben gereden, waar we op een dak-terras slapen met de hele groep.

Vanmorgen zijn we dan de Krak des Chevaliers gaan bezoeken, 1 van de best bewaarde kruisvaarders-kastelen.
En nu deze namiddag is het even platte-rust, en heb ik eindelijk wat tijd om dit 1e verslag te schrijven. Het is hier ’s namiddags ontzettend warm, eigenlijk veel te warm om veel te doen. En waarschijnlijk zal dat zo wel blijven voor de rest van de reis.

Het is een fantastische reis, met best wel een druk programma, maar tot nu toe was alles zeker wel de moeite om te zien, en valt er dus niets te schrappen aan dit programma.
En dan moeten de beste stukken nog komen...
(De dode zee, Petra, Wadi Rum, de pyramiden,...)
Ook een zeer leuke groep, met jonge, geinteresseerde mensen.
Hopelijk blijft de sfeer zo goed tijdens de rest van de reis.
We proberen om een kleine rust-dag in te lassen over een kleine week. Dan zijn we in de helft van onze reis, en kan iedereen zijn batterijen weer wat opladen, waarschijnlijk zal dit in Amman zijn, Jordanie. En dan probeer ik het volgende verslag online te zetten, wat dan waarschijnlijk een pak korter zal zijn.

Groetjes aan iedereen, en wij gaan hier nog wat verder zweten...

Ikke