Bahrein - Verslag1 - Reisverslag uit Manamah, Bahrain van Bart De Coster - WaarBenJij.nu Bahrein - Verslag1 - Reisverslag uit Manamah, Bahrain van Bart De Coster - WaarBenJij.nu

Bahrein - Verslag1

Door: Bart De Coster

Blijf op de hoogte en volg Bart

24 Februari 2006 | Bahrain, Manamah

Dag allemaal,

Dinsdag 21 Februari 2006

Hier zijn we dan weer met onze “verhaaltjes”.
Hopelijk heeft iedereen die geïnteresseerd is een beetje zijn weg gevonden naar mijn website.

Eerst misschien even vertellen wat er allemaal gebeurd is, sinds mijn laatste verslag over Georgië, en het heden. (In mijn appartement in Manama)
Ben dus den 23e December teruggekeerd uit Georgië, en heb dan eerst de feestdagen gevierd met vrienden en familie.
Verder gewoon wat rondgehangen, nog een verlengd weekend gaan skiën,enz…
En dan vanaf de 16e eerst terug een weekje op kantoor gezeten, en een klein werkje in Nederland gaan helpen.

Daarna ben ik dan voor 4 weken naar Terschelling gegaan, om een cursus hydrografie te volgen. Iedereen had vrij veel van die cursus verwacht, maar dat viel uiteindelijk toch een beetje tegen.
We hebben ons daar wel goed geamuseerd. Zaten daar in totaal met z’n 12-en; 4 man van Boskalis, 4 van Van Oord (andere hele grote baggermaatschappij uit Nederland), en 4 van Rijks Water Staat.
Was wel een leuke bende, bijna elke avond De Kolonisten van Catan gespeeld, met de nodige uitbreidingen, en combinaties van uitbreidingen.

De laatste week van de cursus had ik al vernomen dat ik op de lijst stond om naar Quatar (Ras Laffan) te gaan. Dat werd dan tegen het einde van de week veranderd in een klein project in Engeland.
Tot ik dan maandag op kantoor kwam. Op het moment van aankomst was het nog steeds Engeland, maar een uurtje later was het weer veranderd in Bahrein (Manama).
Dus dinsdag-ochtend vanuit Brussel naar Amsterdam, en van daaruit met tussenlanding in Abu Dhabi naar Manama.
Op de vlucht van Brussel naar Amsterdam, zat ik naast een vrij corpulente man, die zo hard snurkte dat het hele vliegtuig begon rond te kijken, en niemand kon zijn lach inhouden.
Tijdens de vlucht over Irak gevlogen; recht over Bagdad en Bas’ra. Kmoet zeggen vanuit de lucht zag het er daar toch niet abnormaal uit.

Op de luchthaven werd ik opgewacht door een plaatselijke helper.
Daar heb ik dan ook kennis gemaakt met Carlos, een Uruguayaan, die hier ook voor Boskalis komt surveyen.
(Achteraf gezien wel op een ander project, we hebben hier een 6-tal projecten blijkbaar)
Verder heb ik hier nog niemand gezien.
Ze hebben ons gewoon naar een hotel gebracht, waar ik een heel groot appartement voor mij alleen gekregen heb.
Ik zal morgen wel te horen krijgen of dat zo blijft voor de rest van mijn verblijf.
Heb nu een hele grote woonkamer, een grote badkamer (Met ligbad), ruime keuken, en een grote slaapkamer, met 2-persoonsbed.
Hier kan ik wel 2 maanden overleven.

Morgen kom ik waarschijnlijk wel meer te weten.
Ik kan al wel meegeven, dat het tijdsverschil met België 2 uur voorsprong is.
Dus op dit moment is het hier 2.15, en bij jullie nog maar 00.15.
Hoog tijd dus om te gaan slapen.
Nog even laten weten dat het hier binnenkort (10,11 en 12 maart) de 1e Grote Prijs Formule 1 van het seizoen is. Er hangt hier overal reclame, dus ik kan er echt niet naast kijken.

Woensdag 22 februari 2006

Vandaag volgden de gebeurtenissen zich heel snel op, dus een heleboel te vertellen.
Vanochtend rond 7.30 werd ik wakker gebeld door Arie, mijn collega-surveyor.
Een al iets oudere man, ik schat tussen de 55 en 60.
Na een snelle douche, samen met hem naar ons kantoor gereden.
Daar met een hele hoop mensen kennis gemaakt.
Voorlopig gebruiken wij een klein kantoortje op de site van een ander Boskalis-project. En hebben we nog een administratief kantoor ergens in een appartementje. Ook daar iedereen leren kennen. (Projectmanager, secretaresse, uitvoerders,…)
Dan direct samen met Arie vertrokken om nog een stuk te gaan peilen, op een plaats waar heel weinig water staat, dus moesten we profiteren van het hoog water, dat op dit moment ook niet echt hoog is wegens Dood Tij (Omgekeerde van SpringTij).
Na een paar uur peilen terug naar kantoor gereden, daar verder kennis gemaakt met Jos (onze Chief-surveyor) en met Bas (surveyor van Van Oord met wie we samen dit project doen, Tijdelijke Handelsvereniging of combinatie = Joint Venture).
Samen met Bas de hele site eens afgereden, en het project al wat beter bekeken.
Daarna met Arie nog wat metingen op het land gaan doen.
Toen was het al snel 19.00, onderweg nog even langs de supermarkt gereden, om alvast wat inkopen te gaan doen.
Ondertussen had ik dus zelf al een wagen gekregen, voor diegenen die het interesseert, het is een Mitsubishi Galant.
Auto’s zijn hier 40% goedkoper dan in België, en benzine kost hier al helemaal niets.
Op weg naar huis ben ik natuurlijk verloren gereden, ik was wel constant in de buurt, maar kon het complex niet meer vinden, en had geen naam of dergelijke.
Gelukkig had ik vanuit Nederland wat nummers mee gekregen, en had ik mijn eigen gsm bij. Na een telefoontje met Jos ging het al een heel stuk beter.

We krijgen hier een food-allowance van ongeveer 22 euro, dit is voor ontbijt en diner. Lunch wordt apart geregeld.
Ondertussen heb ik ook vernomen dat ik binnen enkele weken zal verhuizen naar een ander appartement, dichter bij de site. Op dit moment zit Bas met vrouw en 2 kinderen nog in datzelfde complex, maar die gaan naar een huisje in een compound. En blijkbaar is dat complex nog een pak luxueuzer dan hetgeen waar wij nu zitten.
(Zwembad, Sauna, Fitness,…)
En rond die tijd verhuizen wij ook naar kantoren die nu op de site worden gebouwd.

Vandaag heeft het ook wat druppels geregend, en dat was blijkbaar voor de eerste keer in meer dan een maand. Wil natuurlijk weer lukken dat dat gebeurt op mijn 1e dag. En vanavond heeft het zelfs geonweerd, met serieus veel regen erbij.

Tot nu toe valt alles dus reuze mee.
Waarschijnlijk is de factor hier 1.8, maar dat moet ik morgen nog eens navragen, dus dat is ook niet verkeerd.
Heb alleen nu al wat schrik voor de ongelooflijk hete zomers hier.
Als het me hier bevalt, kan ik misschien langere tijd hier blijven, en alles een beetje gemakkelijker plannen.
Zoals het er nu naar uitziet, kom ik vrijdag 20 April naar huis, om dan direct weer een verlengd weekendje te gaan skiën.
En dan bekijk ik nog wel hoe lang ik thuis blijf, misschien probeer ik wat vakantie op te sparen, om volgend jaar enkele maanden te kunnen gaan reizen.

Ben ook al te weten gekomen dat we met het werk enkele 3-daagse tickets hebben voor de Formule 1, natuurlijk wil er een hoop volk daar even een kijkje gaan nemen, dus dat wordt afwachten of ik ook de kans zal krijgen.

Donderdag 23 Februari 2006

Vanmorgen eerst wat op kantoor gewacht tot het tij wat beter was, en daarna weer enkele uren gaan single-beam-surveyen met Arie, en natuurlijk onze Indische bestuurder van het speed-bootje.
Het loopt hier vol met Indiërs, die alle soorten klusjes opknappen, maar soms ook wel wat serieuzer werk.
Daarna op kantoor alles weer uitgewerkt, en iets voor 19.00 terug naar het appartement.
Daarna in een Cubaans Restaurantje iets gaan eten.
In de Islamitische wereld is donderdag, wat voor ons de zaterdag is, en vrijdag, wat bij ons de zondag is.
Morgen werk ik wel gewoon, maar het ziet er wel naar uit, dat ik hier elke week een dagje vrij kan nemen.
Dus hopelijk kan ik dan de stad een beetje bezichtigen, en later ook de rest van het eiland.

Ik weet nog niet wanneer ik dit verslagje op mijn site zal kunnen zetten, aangezien op mijn computer dan weer eerst enige dingen moeten aangepast worden. Maar eens dat in orde is, kan ik hier op kantoor zonder problemen op het net.

Het weer is hier op dit moment aangenaam, maar nog niet te warm. Meestal schommelt het kwik hier rond de 20 graden.
Dus met een beetje wind erbij kan het af en toe toch wat frisjes worden.
In vergelijking met België, heb ik natuurlijk niet te klagen.

Doordat dit een 2-jarig project is, dat vrij stabiel moet gaan verlopen, zitten er hier een hoop mensen op getrouwde basis.
Dus samen met vrouw en eventuele kinderen.
Zij krijgen dan een woning-budget ter beschikking, en blijkbaar kunnen ze daar hier heel luxueuze villa’s mee huren in 1 van de talloze compounds.
De kinderen gaan hier dan naar een internationale school, en de vrouw des huizes houdt zich gewoon wat bezig, of zoekt hier zelf ook een baan.
Er zijn hier ontzettend veel expats aan het werk, van zowat alle nationaliteiten.
Zoals het er nu naar uitziet, kan ik hier ook voor meerdere periodes blijven naar terugkomen, maar dat zullen we later wel zien of dat interessant zal zijn.

Vrijdag 24 Februari 2006

Vandaag met een werknemer van Van Oord uit Bangladesh een hele dag mee gaan Multi-beamen. Op deze manier hoop ik op vrij korte tijd heel veel bij te leren. Ik mag nu even de computer van onze Chief-surveyor lenen om snel dit verslagje op mijn site te zetten. Hopelijk komt mijn computer ook snel in orde, dan kan ik er ook wat foto’s bijzetten.

Groetjes, en tot de volgende…

Ikke

  • 25 Februari 2006 - 12:14

    Richard Mik:

    Bart heel leuk deze site. Kost je een hoop tijd denk om steeds weer een stukje te schrijven. De foto's zijn ook leuk. En heb je al veel van de opgedane kennis van de cursus toe kunnen passen. Nou ik wens je veel plezier daar, lekker warm, in vergelijking met hier. Hier is het de afgelopen week echt ijskoud met die NO wind. Nou succes maar.
    groetjes Richard.

  • 25 Februari 2006 - 17:05

    Bren:

    Hey Bart,

    klinkt allemaal weer ongelooflijk spannend en interessant! maar deze job is precies echt wel wat je zocht niet? veel in tbuitenland, nieuwe mensen leren kennen en werk dat je toch graag ljkt te doen...ik hoop dat het daar wat los loopt, tlijkt in ieder geval beter georganiseerd dan in Georgie en ook luxueuzer...

    ik ga volgende mail wat langer maken maar moet nu gaan kickeren...

    take care...

    Bren

  • 02 Maart 2006 - 10:39

    Coony:

    Bart, goe bezig mijne jong, als ik het zo allemaal lees, overvalt mij toch weer een jaloers gevoel :-( T is toch weer wat anders dan 9 to 5 achter ne kompjoeter zitten.
    Hou u goe en als ge naar de Formule 1 gaat kijken, neem u een spandoek mee 'FORZA ITALIA, FERRARI FOR EVER ' :-))
    grietz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bahrain, Manamah

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

01 November 2011

China - Verslag 4

29 Oktober 2011

China - Verslag 3

21 Oktober 2011

China - Verslag 2

17 Oktober 2011

China - Verslag 1

15 Januari 2011

Nordstream - Verslag 2
Bart

CARPE DIEM !!! Elke dag proberen zo veel mogelijk van het leven te genieten...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 149544

Voorgaande reizen:

28 September 2017 - 26 Februari 2018

RTW

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: