Thailand - Verslag 16 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Bart De Coster - WaarBenJij.nu Thailand - Verslag 16 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Bart De Coster - WaarBenJij.nu

Thailand - Verslag 16

Door: Bart De Coster

Blijf op de hoogte en volg Bart

17 Januari 2003 | Thailand, Bangkok

Dag allemaal,

Hier zijn we dan met ons afsluitend verslagje.Sorry dat het zo lang duurde, maar sinds mijn terugkomst lig ik al 5 dagen plat, ziek.Nu begint het gelukkig wat beter te gaan.

Ik zal eerst nog wat vertellen van op jamboree, want daar had ik vorige keer wegens te duur geen tijd voor.
Voor de mensen die niets afweten van nen jamboree, volgt er hier wat uitleg.Het is een 4-jaarlijks internationaal scoutskamp met ongeveer 30.000 scouts van over de hele wereld.
Wat doe je daar zoal?Er worden daar individuele activiteiten gedaan, of activiteiten per patrouille (9 man)
Zo was er de eerste dag na de opening een hike (Trektocht) per patrouille voorzien.Verder was er nog een dag Global Development Village (GDV), waar ze aan workshops konden meedoen over Health, Peace, Environment, Religion.Hier draait alles rond bewustmaken van enkele wereldproblematieken.(Bijv. dat het helemaal niet evident is om stromend water te hebben, of een degelijke opleiding,...)(Als er ergens fouten instaan, of verkeerde workshops, vergeef het me dan, ik doe dit allemaal uit het hoofd, want heb mijne Jamboree-manual niet bij de hand!)
Dan was er nog Crossroads of culture (COC), waar je kennis kon maken met andere culturen.(Spelen uit vreemde landen, sporten, dansen,...)
City Of Science (COS), daar kon je deelnemen aan kleine wetenschappelijke experimenten.Of zelf iets in elkaar zetten.Daar hebben ze bijvoorbeeld 1 van de dagen contact gelegd met het ISS, het Internationaal Ruimtestation waar De Winne een tijdje heeft gezeten.En bij de uitverkorenen zaten ook 2 Belgen.
Bij Face the Waves, was er 1 module waar ze per patrouille een vlot moesten maken en racen.
En de andere module was Roeien, surfen, zeilen,...

Een andere dag was er Community Day, waar iedereen ergens ging helpen bij de plaatselijke bevolking, meestal een schooltje waar er wat geschilderd moest worden, of een pad aangelegd, of beton gegoten,...

Dan was er nog een dag Our Heritage, waar we kennis maakten met het Culturele erfgoed van Thailand.Hier waren er onder andere uitstappen naar dierentuinen, maar na de verhalen over mishandelingen, en te veel dieren op een te kleien ruimte, hebben we die uitstappen geboycot, en geweigerd.
Dus zijn ze naar een vis-kwekerij geweest, een kristal-fabriek, en een plaats voor Bodemonderzoek.

Op tournaments kon men deelnemen aan de Challenge Valley (Een soort modderige hindernissenbaan van het leger), of uitdagingen aangaan, zoals bijvoorbeeld een klimmuur, of een Death Ride (Katrol)

Daarbuiten konden ze in hun vrije tijd nog Walk-In-Activities doen, of op bezoek gaan bij andere landen, een bezoekje brengen aan het Scoutsmuseum, of aan de Souvenir-shop.
Of even langslopen in de contingent-tenten, dit zijn eigenlijk kleine ambassades, waar elk land zichzelf voorstelt.
Verder zijn er natuurlijk de grote shows.(Opening, Oudejaar, Slot,...)Alhoewel we meer verwacht hadden van de Openings-show, en het Oudejaars-feestje,...
En was er natuurlijk nog de Interreligieuze viering, een viering met alle geloven tezamen.
En zijn er nog regelmatig avond-activiteiten op het sub-camp te beleven.Zo werd er onder andere per sub-camp een food-market georganiseerd waar elk land een maaltijd specifiek voor zijn land maakt, en uitdeelt.Hier hebben wij gekozen voor de Wentelteefjes.(Gebakken boterhammen, Verloren brood, Gewonnen Brood, Klakkers,...)
Je ziet er valt daar zeker genoeg te beleven, en geen tijd om je vervelen.

Na de slotceremonie bleven wij nog een volledige dag op het terrein, dus hebben we van iedereen uitgebreid afscheid kunnen nemen.En zijn we dan nog voor 1,5 dagen naar Bangkok gegaan, waar eerst nog een kort toeristisch programma op het menu stond, en dan daarna de langverwachte shopping op Kao San Road.
En ik moet zeggen dat het een leuk zicht was om iedereen terug aan de bus te zien toekomen met zakken vol souvenirs.
(Evenals ondergetekende)

En dan uiteindelijk naar de luchthaven om te vertrekken.
Mijn eigen vlucht vertrok pas 2,5 uur nadat mijn troep vertrokken was, dus wilde ik eerst met hen mee tot aan de gat gaan om hen uit te zwaaien.Maar dat bleek een groter probleem te zijn dan verwacht.
Uiteindelijk toen ik alle hoop bijna had opgegeven is het me toch gelukt om een speciaal pasje te krijgen, en heb ik iedereen kunnen uitzwaaien.

En dan moest ik zelf gaan inchecken, en dat beloofde nog wat te worden, want ik wist dat ik teveel bagage had.
Ik vloog terug in Business Class, dus mocht officieel 30 kilo meenemen.Toen ik al mijn bagage op de balans had gezet, bleek ik 65 kilo gewone bagage te hebben, en nog eens 10 kilo handbagage.(En dan had ik al enkele spullen mee in de container gestoken bij de troepsbagage...)
Uiteindelijk na een zielig gezichtje, wat gezever over den jamboree,(Had ook mijn uniform nog aan) mocht ik passeren zonder te hoeven bijbetalen.
(Dat wil ik zelfs niet weten wat me dat had kunnen kosten)

Dan een vlucht van Bangkok over Dhaka (Bangladesh) naar Dubai, naar Brussel.
En daar bleek het bij de landing -6 te zijn, op 20 uur tijd ongeveer 40 graden verschil.Gelukkig stond Stephanie me daar op te wachten, en deed die kou er niet veel meer toe.
Zaterdag-namiddag nog een volley-wedstrijd gaan spelen, en tegen den avond mijne klop gekregen, en serieus ziek geworden.
Dus nu volop aan het recupereren.

Dat was het dan bijna.
Ik wil langs deze weg nog mijnen troep bedanken voor de schitterende Jamboree die ik zelf ook mocht beleven.Jullie waren echt een geweldige troep, en natuurlijk ook mijn fantastische mede-leiding, zonder wie dit alles natuurlijk ook onmogelijk was geweest.
Natuurlijk mag ik ook ons moeder niet vergeten die al mijn problemen hier oploste.(En mijn rekeningen betaalde...)

Dit was dan het einde van een mooi verhaaltje...
Hopelijk komen er hierna nog vele vervolgen op...

Als ik terug wat geld heb om mijn foto's te ontwikkelen, en tijd om een reportage te maken, dan laat ik wel eens iets weten voor een foto-avond, waar jullie natuurlijk allemaal van harte op uitgenodigd zullen zijn.

Dit e-mail-adres wordt hierna niet meer gebruikt, dus als je mij wilt mailen kan dat op bartdecoster@hotmail.com

Als er mensen zijn die nog enkele verslagen missen, en die graag nog zouden krijgen, stuur dan nog een mailtje naar mijn socal-adres, met de mede-deling van de verslagen die je nog mist.
Ik probeer dan eind januari, begin februari alles nog eens door te sturen.

Ben ook echt verschoten van het aantal mensen die mijn exploten volgden, rechtstreeks via de verslagen, via de jamboree-website, of laten doorsturen door anderen,...
Bedankt allemaal voor de vele aanmoedigingen, of gewone berichtjes,...

Bart
Parate Adelaar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

01 November 2011

China - Verslag 4

29 Oktober 2011

China - Verslag 3

21 Oktober 2011

China - Verslag 2

17 Oktober 2011

China - Verslag 1

15 Januari 2011

Nordstream - Verslag 2
Bart

CARPE DIEM !!! Elke dag proberen zo veel mogelijk van het leven te genieten...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 149271

Voorgaande reizen:

28 September 2017 - 26 Februari 2018

RTW

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: