V.A.E. - Verslag 3 - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Bart De Coster - WaarBenJij.nu V.A.E. - Verslag 3 - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Bart De Coster - WaarBenJij.nu

V.A.E. - Verslag 3

Door: Bart De Coster

Blijf op de hoogte en volg Bart

23 September 2006 | Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi

Hey mensen (En Jos),
(Wil geen 2e keer dat bepaalde individuen zich uitgesloten en beledigd gaan voelen! )

Om mijn 3e verslagje te beginnen zal ik eerst eens wat meer vertellen over de Verenigde Arabische Emiraten.
Bijna het hele Arabische schiereiland was een kolonie van Groot-Brittannië.
In 1968 werd er dan een plan afgekondigd om zelfstandigheid te geven, dit kwam als een schok voor de meeste Sjeiks. Oorspronkelijk was het plan om 1 groot Gemenebest te maken, met alle emiraten, Qatar en Bahrain. Maar 3 jaren van onderhandelen leverde onafhankelijkheid op voor Bahrain en Qatar, en de vorming van de Verenigde Arabische Emiraten. Dit werd opgericht door 6 staten in 1971. (Abu Dhabi (Grootste en Hoofdstad), Dubai (Bekendste, rijkste, en 2e grootste), Sharjah (Zeer traditioneel, en fundamentalistisch), Ajman (Kleinste Emiraat), Fujairah, Umm Al-Qaiwan), en een jaar later kwam Ras Al-Khaimah erbij.
Elk Emiraat heeft zijn eigen Sjeik aan het hoofd, die heeft daar alles te zeggen.
En de Sjeik van Abu Dhabi, overkoepelt dit alles sinds de oprichting, en zal dit naar alle waarschijnlijkheid blijven doen, tot zijn dood.
De Sjeik van Dubai is de Vice-President en premier.
Maar sinds de oprichting van de V.A.E., tot op heden, zijn er natuurlijk continu discussies over de macht van de president over de andere emiraten.
Er wonen zo’n 4 miljoen mensen in de Emiraten. Daarvan ongeveer 1,2 miljoen in Abu Dhabi.

Iedereen heeft waarschijnlijk al wel eens gehoord van de mega-projecten in Dubai. Of een reportage gezien op National Geographics, of Discovery.
Ze hebben eerst een eiland gebouwd in de vorm van een palmboom. De stam van de palmboom bestaat uit hotels, appartementsgebouwen, en shopping-centra, en de palmbladeren zijn luxe-villa-wijken.
Die 1e palm (Jumeirah) is al helemaal af, alsmede ook de gebouwen. De 1e bewoners zijn er in 2005 naar het schijnt al ingetrokken, maar pas tegen eind 2006 zal Jumeirah echt bewoond zijn. De 2e palm (Jebel Ali) is ook al af, daar gaan ze nu beginnen met de gebouwen op te zetten. Deze 2e palm, die links van de 1e ligt, is ook een stuk groter dan de 1e. Ondertussen zijn ze rechts van Jumeirah dan begonnen met “The World”, dit zijn een hoop eilandjes, die vanuit de lucht bekeken een wereldkaart vormen.
(300 eilandjes, die samen 7 bij 9 kilometer groot zijn, en ligt zo’n 4 kilometer uit de kust. Zou eind 2007 af moeten zijn.)
En enkele maanden geleden (Nov ’05) is het contract getekend voor een 3e eiland (Deira), nog meer rechts van “The World”.
(Dit wordt de grootste palm, met plaats voor 500.000 bewoners, zal 8 jaar duren voor hij helemaal klaar is, en is een project van 2,5 miljard dollar. De totale palm, zal 18 kilometer lang zijn, en 9 kilometer breed, met een oppervlakte van 4.000 hectare)
Dan hebben ze nog een project “The Waterfront”, dat is een staart van een schorpioen, die links van Jebel Ali komt, als een soort van afscherming.
En dan zijn er nog wat Arabieren die wat meer in het binnenland wonen, die toch ook graag aan het water hadden gewoond, dus gaan ze daar maar een groot kanaal voor baggeren, the “Arabian Channel”.
Als je hier meer foto’s en dergelijke van wilt bekijken, moet je eens surfen naar www.nakheel.ae , dat is de grote bouwpromotor die alles laat bouwen. Op die site, kan je ergens links op een interactieve kaart klikken, en kan je alle projecten wat nauwer gezet bekijken.
Naar het schijnt kan je die projecten zelfs vanop de maan zien liggen.

Je kan het zo gek niet bedenken.
Ze hebben hier echt geld te veel. Dat zie je ook aan alle mega-wegen die ze hier aanleggen, ook op plaatsen waar zulke brede 4 – of 5-baansvakken helemaal niet nodig zijn.

Dubai heeft helemaal geen olie of gas, maar leeft op de investeringen, en taksen.
In de toekomst verwachten ze dat ook Abu Dhabi dezelfde kant als Dubai zal opgaan.
Want over enkele 10-tallen jaren geraakt die olie en gas natuurlijk uitgeput, en moeten ze daartegen een andere bron van inkomsten hebben.
Op dit ogenblik hebben ze hier nog wel de 3e grootste reserve ter wereld.

Als je hier 18 wordt, krijg je net als in andere Golfstaten, een huis van de overheid. Maar bijvoorbeeld in Bahrain, is dat slechts een kleine woning, dus verkiezen een hoop mensen eerder een iets grotere grond, zonder huis, dan een kleinere grond met klein huis.
Maar hier in Abu Dhabi, hebben ze dat luxe-probleem niet. Hier krijgen ze gewoon een klein kasteeltje.
En als je trouwt krijg je van de overheid nog eens zo’n 20.000 dollar.
En per kind dat je krijgt nog eens een 18.000 dollar.
Dus dan begin je zowat te snappen waarom je geen Arabieren kan vinden die werken.
Ook hier wordt alle werk gedaan door expats, en heel veel Indiërs, en Filippijnen.
Geef ze eens ongelijk.
Met als resultaat dat er hier meer expats leven dan lokale bevolking (80% expats).

Zoals jullie misschien nog wel weten van de verslagen uit Bahrain, valt het weekend in het Midden-Oosten op donderdag en vrijdag.
Maar ze beginnen stilletjes aan door te krijgen dat dat de handel met de rest van de wereld niet bevordert.
Dus op dit ogenblik is het weekend in de V.A.E. op vrijdag-namiddag en zaterdag.
Tot vorige week, was het weekend ook op donderdag en vrijdag, maar ze wilden dat toch gaan veranderen naar vrijdag en zaterdag, dus kwestie van een overgang te hebben, hebben de mensen hier vorige week 3 dagen weekend gehad.(Donderdag, vrijdag en zaterdag)
(Kunnen ze bij ons niet elke maand het weekend wat opschuiven? Kwestie van elke maans eens 3 dagen weekend te hebben!)
En zijn ze nu bezig met het onderhandelen, en bestuderen van de mogelijkheden om het weekend gewoon ook op zaterdag en zondag te zetten.

Ondertussen leven we op donderdag 21 september.
Gisteren-avond iets gaan drinken met Sjarel en Katrien.
Zij hebben hier al meer gezien van Abu Dhabi op 1 dag, dan ik op 10 dagen.
En vanavond gaan we naar een opera zien in het Emirates Palace, blijkbaar nog een 7-sterren-hotel. “The Rostov State Opera, accompanied by The Rostov State Musical Theatre Symphony Orchestra” speelt “Madame Butterfly” van Puccini.
Moet wel eens de moeite zijn. Natuurlijk nemen we wel de goedkoopste tickets, die zijn al duur genoeg.

Vandaag een vrij grote operatie tot een goed einde gebracht, onder mijn leiding.
Op dit ogenblik is het nog steeds leuk om de functie van surveyor beetje te combineren met die van Site-Manager. (Wegens gebrek aan andere site-manager, of worksmanager,… En een projectleider die veel ander werk heeft)

Komende zondag, de 24e begint (of zaterdag al, want dat weet er niemand zelf exact, tot de imam of zo zegt wanneer het echt begint) de Ramadan hier. Dus dan wordt er nog minder gewerkt door de moslims hier.
We zullen wel zien wat voor effect dat heeft op het dagelijkse leven van iedereen.
In ieder geval is er mij nu al gezegd dat ik dan best niet meer in korte broek kom werken. Je mag dan niet meer roken in het openbaar, en zelfs geen water drinken.

Deze dagen is de temperatuur gezakt tot een graad of 39, maar vooral, is de luchtvochtigheid gedaald van 90% naar 45 %. En aangezien ik normaal gezien ’s nachts mijn airco’s altijd laat opstaan, stond ik vanmorgen op met een keel die helemaal droog was, en kon ik amper slikken, vanwege de droge lucht.

Vandaag vrijdag 22 september.
Gisteren opera, was zeker de moeite waard, zeker ook om dat hotel eens te kunnen bekijken.
Alleen jammer dat ik vrij moe was, en dus hier een daar een stukje heb moeten missen wegens indommelen.
Gelukkig kende ik het verhaal wel ene beetje, en kon dus meestal wel grofweg volgen.
Wat ook heel jammer was; er zijn geen boventitels, zoals dat in België wel het geval is.
Is altijd toch iets handiger om de verhaal-lijn beter te kunnen volgen.

Vandaag is de luchtvochtigheid weer fameus gestegen (40 graden, en 85%), wat het opmeten weer een stuk zwaarder maakt. Maar soit, ben bijna klaar met mijn in-metingen. Dan het laatste stukje nog uitwerken; kaarten en volumeberekeningen maken, en dan is dat gedeelte weer klaar.
Dan moet ik nog even het stuk inmeten waar de Queen afgelopen week nog 7 ladingen heeft ingepompt, en dan wordt het hopelijk enkele dagen wat rustiger, tot de Queen komende donderdag weer arriveert.
Ondertussen is het definitief beslist dat we morgan naar Dubai gaan.
Als ik dan terug ben, maak ik dit verslag gelijk af, en zet het direct on-line.

Dus zoals gezegd, vandaag naar Dubai geweest. En aangezien het hier dus nog weekend was, viel het supergoed mee qua verkeer. Op normale weekdagen staan er kilometers lange files in en rond Dubai.
Eerst naar de Droog-dokken gereden om naar de gps van de Queen te gaan kijken. Konden eigenlijk niet zo heel veel doen daar, moet enkel een verslag schrijven, en naar kantoor sturen, waar ze dan enkele beslissingen moeten nemen.
En de herstellingen lopen niet zo vlot als gehoopt, en verwacht.
Dus zou wel eens kunnen, dat ze nog meer vertraging oploopt.
Wat mij dan waarschijnlijk nog wat extra vrije dagen oplevert.
Daarna dan natuurlijk nog even gaan rondrijden in Dubai zelf. Eigenlijk zijn we niet echt het centrum in gereden, maar enkel langs de kust wat gaan rondrijden.
En zoals gevreesd viel er van aan het strand niet zo heel veel te zien. Konden vanop het strand in de verte “The World” zien liggen. Dus zijn we maar verder gereden naar “Jumeirah”, de 1e palm.
Daar heb ik dan een beetje blufpoker gespeeld. Gelukkig reden we met mijn Pick-up, en had ik een werf-helm in de wagen liggen, die hebben we dan ook op ons dash-bord gelegd.
En op die manier alle security voorbij gereden, zonder te stoppen, en tijd te geven om vragen te stellen.
Op die manier zijn we eerst op de stam even een kijkje gaan nemen.
Niet normaal ! Ruw geschat, een 40-tal dezelfde appartementsgebouwen, waar ze nog volop aan het werken waren, was echt 1 grote mierennest. Niet voor te stellen, als je er niet geweest bent. Daarna zijn we dan via een zij-weg naar enkele palm-bladeren gaan kijken, en daarna 1 palm-blad helemaal afgereden. Sommige villa’s zijn in de afwerkingsfase, maar aan anderen, is dan weer nog een hele hoop werk. Ook de infrastructuur is nog niet helemaal af.
Het zijn heel mooie villa’s, maar niet overdreven groot, en veel te dicht bij elkaar geplaatst. Weinig privacy, weinig plaats voor een tuintje of dergelijke.
Maar was best wel de moeite om daar eens gaan rond te snuisteren.

Daarna richting Burj Al Arab gereden, en zoals mijn collega van in Bahrain, Jos, al wist te zeggen moet je daar inderdaad 200 dirham (Bijna 45 euro) betalen om het hotel te mogen bezoeken. Maar wat we niet wisten, is dat je voor zo’n rondleiding 2 dagen op voorhand moet reserveren. Dus hebben het niet kunnen doen, misschien als ik nog eens een dagje vrij heb, dat ik alsnog eens tot daar rij, speciaal voor die rondleiding.
De kleinste kamers zijn daar 170 m^2, er is per kamer een persoonlijke butler voorzien, en de bezettingsgraad is vrij hoog.
Maar het gerucht gaat de ronde, dat het hotel voor de komende 400 jaar moet volgeboekt zijn, om de investering er terug uit te halen. Is dus meer te zien als een prestige-project.

Dat was het voorlopig voor dit verslag. Ik probeer 1 van de komende dagen wel wat foto’s on-line te zetten, maar heb nu niet zo veel tijd meer, wegens afgesproken met Enzo, Marjan, Sjarel en Katrien.

Groetjes,

Ikke

• 26 September 2006 - 11:34

Tommy:

tijd om je te laten naturaliseren en een hoop kinderen te fabriceren ;)... schone commissie!

en vreemde projecten daar precies. zotte arabieren!

• 26 September 2006 - 15:27

Kimme:

Zaterdag feestje geweest in het sportpaleis!!! Disco fever herleefde weer voor een nacht! We hebben allen onze mooiste outfit aangetrokken en zijn eerst aan het slachthuis in A'pen gaan eten! We waren niet alleen! Hoeveel zotten er zich op zo'n avond laten gaan!!! Het was daar ook een nachtje zweten, al lees ik dat jij harder afziet. Water drinken hé, al heb ik al opgegeven... Hou je goed! Dikke kus en knuffel Kimme

• 27 September 2006 - 13:01

Inni:

Nog 3 keer slapen en bibi gaat naar MEXIIIIICOOOOOOOO yes yes! Ook daar lekker warm maar ben niet van plan om te werken daar, den toerist uithangen is al meer dan vodden genoeg! Hihi grappig wat jullie is gelukt op die palmtak is ons de zaterdag nt gelukt om te parkeren op de VIP van studio 54 (we zijn teruggefloten) :-( allez swat tot laten en ..."hou het hoofd cool"

• 29 September 2006 - 11:03

Patje:

Ocharme die kamelen toch...veel water drinken hé bart ;-)!!
    Maar da telet ni alleen voor u hoor,morgen is het aan inni om zoveel mogelijk water te drinken in MEXICO ;)!
    Amai...A.E. zou ook niks voor mij zijn met die hitte,maar voor de rest....op u 18de een huisje v.d. overheid, trouwen 20.000 dollars en per kind nog 18.000 dollars,da spreekt mij wel aan :)) !
    aléé ik ga dan nu verder stressen (werken);)!bartje, hou je goed en we zien hopelijk mekander op de 19de hé.... ciao ciao!!