Malediven - Verslag 4 - Reisverslag uit Malé, Malediven van Bart De Coster - WaarBenJij.nu Malediven - Verslag 4 - Reisverslag uit Malé, Malediven van Bart De Coster - WaarBenJij.nu

Malediven - Verslag 4

Door: Ikke

Blijf op de hoogte en volg Bart

23 Maart 2008 | Malediven, Malé

Geachte allemaal,

Geen zorgen, ik ben nog steeds in leven.
Excuses dat het zo lang geduurd heeft alvorens ik dit verslag afmaak.
Ben ondertussen al 2 weken aangekomen in Qatar.

Maar zal even het avontuur van de Malediven afmaken.
Ben dus idd op 1 maart vertrokken naar Male.
Daar aangekomen direct op zoek gegaan naar het duik-bedrijf.
Daar bleek dat mijn theorie, en confined dives al verlopen waren, en dat ik dus eigenlijk gewoon helemaal opnieuw moest beginnen.
Was ondertussen bijna 2 jaar geleden dat ik in Bahrein al een gedeelte had gedaan, en het blijft maar 1 jaar geldig.
Dus ben ik snel opnieuw beginnen studeren, om de volgende dag mijn theorie-examen weer te gaan afleggen.
Had uiteindelijk 98% (vorige keer in Bahrein 100%).

Dan op de 3e vertrokken met de “Catarina”, echt een fantastische boot.
Samen met een Russisch koppel die in Rusland hun eigen duik-school hebben, en een groep van 9 Italianen. Uiteindelijk wel een leuk gezelschap.

Voor we vertrokken, moest er een keuze gemaakt worden over welke route we ongeveer zouden gaan volgen.
Indien we naar het Noord-Westen zouden gaan, hadden we meer kans op Hamer-haaien, Manta’s en Walvis-haaien, maar zou de algemene zichtbaarheid niet echt goed zijn, omwille van de Noord-Oost-Monsoen.
Indien we naar het Zuid-Oosten zouden gaan, zouden we bijna zeker overal goede zichtbaarheid hebben, maar slechts een kleine kans op hamer-haaien, en zo goed als geen kans op Manta’s en Walvis-haaien.
Uiteindelijk hebben we vrij snel gekozen voor de 2e optie, omdat die zichtbaarheid toch heel belangrijk is.

De 1e dagen heb ik dan wat confined dives gedaan, en mijn 1e Open-Water-Dive.
En gedurende de volgende dagen kon ik gewoon mee gaan met de groep.
Maar aangezien het toch nog niet 100% ging met mijn oren, deed ik er steeds dubbel zo lang over om helemaal af te dalen i.v.g. met de rest.
En na enkele dagen toch weer wat problemen, en veel pijn.
Dus heb ik maar wijselijk enkele duiken overgeslagen.
En alleen op het einde nog de noodzakelijke duik gedaan om mijn brevet te kunnen afmaken.

Bij thuiskomst dan zo snel mogelijk een afspraak gemaakt bij de Neus-Keel-Oor-arts, om alles te laten nakijken. En dan bleek dat ik een gaatje van 2 mm had in mijn rechter-trommelvlies, en een bloed-uitstorting achter mijn linker-trommelvlies.
(Maar ik had toch mijn brevet gehaald… !!! )
Wat druppeltjes (tegen ontsteking) voorgeschreven gekregen voor mijn rechter oor, en die bloed-uitstorting zou vanzelf genezen.
En dat is uiteindelijk allemaal in orde gekomen.
Als ik volgende keer weer thuis ben, ga ik toch eens alles grondig laten nakijken door een gespecialiseerde duik-dokter.
Want ik zou super-graag blijven duiken, maar moet natuurlijk ook wel wat aan mijn gezondheid denken.

Uiteindelijk hebben we gaan super-speciale ontmoetingen gehad.
We zijn wel 1 keer speciaal gaan duiken, op een plek waar regelmatig hamer-haaien zitten, en waar ze er de week voordien 2 hadden gezien.
Maar jammer genoeg hadden wij dat geluk niet.
Verder wel een hoop kleinere White-tip-reef-sharks gezien,Sting-ray’s, zeer grote Morenen,…. en vele andere Nemo’s, anemonen, papegaai-vissen, Napoleon-vissen, Tonijnen, Barracuda’s, … en zo veel meer.

En heb al een uitnodiging gekregen van de eigenaren van de boot om eventueel in het najaar nog een tripje met hen mee te doen.
Zullen wel zien of het dan net uitkomt.
En of ik nog wel mag duiken…

Dan, bij thuiskomst een weekje gaan skiën, in de Franse Alpen: St.Sorlin D’Arves.
Daar was sinds 6 Februari al geen sneeuw meer gevallen.
Gelukkig was dat anders toen wij er waren. Net voor we aankwamen was er al 30 cm gevallen. De 2e dag kwam daar nog eens een dikke halve meter bij, en op het einde nog eens een meter, dus we hebben zeker niet te klagen gehad.
Jammer genoeg duren deze mooie liedjes ook niet lang, en moest ik na onze thuiskomst, de volgende morgen alweer vroeg vertrekken naar Qatar.

Opnieuw naar Ras Laffan, waar ik vorig jaar al 2 keer heb gezeten.
Toen op een klein Boskalis-project. Nu op de grote Joint-Venture die we daar hebben samen met Jan De Nul.

Maar dat lees je allemaal wel in het 1e verslag vanuit Qatar.
Ik probeer zo snel mogelijk ook wat foto’s bij dit laatste verslag te zetten.
Maar ik krijg nog een hoop foto’s later doorgestuurd van mijn duik-collega’s.

Groetjes,

Ikke