Shetlands - Verslag 1 - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Bart De Coster - WaarBenJij.nu Shetlands - Verslag 1 - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Bart De Coster - WaarBenJij.nu

Shetlands - Verslag 1

Door: Ikke

Blijf op de hoogte en volg Bart

05 Juli 2010 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Weer een nieuw verslagje.
Alweer vanop een nieuwe bestemming.
Deze keer ben ik aan het surveyen rondom de Shetland-eilanden.
En die liggen ten noorden van Schotland; Tussen de Orkney-eilanden & de Faroer.
Ik ben weer aan boord van de Calamity Jane (CJ); hetzelfde schip waar ik eind vorig jaar 2 keer heb op gezeten in Canada.
Toen ik eind vorig jaar (30 December) van boord ben gegaan, is de CJ overgevaren naar Rotterdam. Daar heeft hij 6 maanden aan de kant gelegen, en in het droogdok, om een hoop herstellingen uit te voeren.
Normaal gezien hadden ze daar nog wat langer moeten liggen, maar toen kwam dit klusje er weer tussen.
Dus de moest de CJ in allerijl klaar gestoomd worden.
Ik ben dus enkele weken geleden in Rotterdam aan boord gegaan, en ben van daaruit mee overgevaren naar Lerwick, de hoofdstad van de Shetlands.

Ik zat dus ook aan boord tijdens de Midzomernacht, en aangezien we hier vrij noordelijk zitten, blijft het hier bijna de hele tijd licht.
Ik werk hier weer van 12.00 tot 24.00 (13.00 tot 1.00 in Belgie).
En als mijn shift gedaan is, en ik even buiten kom, zie ik een rode gloed aan de horizon. En dan valt het zeer moeilijk te zeggen of het een zons-ondergang of zons-opgang is, want die lopen eigenlijk een beetje in elkaar over.

Een ander voordeel (Of nadeel zo u wil) is dat we redelijk noordelijk zitten, en de temperaturen dus veel minder heet zijn dan in Belgie.
(Overdag een graad of 14; ’s nachts een graad of 10)
Over enkele dagen ga ik wel naar huis voor enkele dagen, dus hoop ik dat de temperaturen dan weer wat draaglijker zullen zijn.
Dan ben ik voor enkele dagen thuis alvorens voor 3 weken op vakantie te trekken naar Vancouver, om daar British Columbia, en een stukje van Alberta te gaan bezoeken. (O.a. Calgary, Banff NP, Lake Louise, Jasper NP, Whistler, Vancouver-Island, Vancouver,...)

Het project zelf dan.
Het bestaat uit 2 Gas-bronnen van Total, vanwaar er dan een dubbele pijp-leiding moet gelegd worden naar de Shetlands zelf. Om dan vanaf de Shetlands met 1 Export-pijpleiding naar ergens midden op zee te gaan, waar deze pijpleiding wordt aangesloten op een andere pijpleiding om dan verder ge-exporteerd te worden. Die leidingen zullen volgend jaar ergens April of Mei gelegd worden door 1 van onze Pijpenleggers, waarschijnlijk de Audacia.

Er is hier eerder door een ander bedrijf al een survey gedaan, en wij zijn hier nu om wat extra data te vergaren, met vooral een hogere resolutie, om meer details te kunnen zien.
In het begin toen we pas aan boord waren, moesten er eerst nog een hoop testen gedaan worden. Want als zo’n schip bijna 6 maanden stilligt, moeten er eerst weer enkele certificaten verkregen worden.
Bleek allemaal niet zo evident als verwacht.
Ook het afstellen en calibreren van onze spullen liep (en loopt nog steeds) niet zo vlot als verwacht. Een hoop problemen, waardoor er geen enkele rustige shift bij zat. Normaal gezien lees ik een 5-tal dikke boeken uit op zo’n 3 weken.
Nu zit ik nog maar iets over halfweg het 1e boek.

Om die problemen aan boord weer wat verder opgelost te krijgen komen er tijdens de crewchange weer wat extra spullen aan boord.
Hopelijk voor mijn collega’s gaat het dan wat beter.

Aangezien ik half oktober met Joker naar Nepal vertrek om een trekking te gaan begeleiden rond de Annapurna, ben ik eindelijk beginnen te trainen hier aan boord. (gisteren alvast 5 kilometer gelopen)
’t Zal nodig zijn, dat er nog een pak meer getraind wordt... ;)

Mijn volgende verslag zal waarschijnlijk ergens vanuit Canada komen.

Mistige groetjes,

Ikke

PS: Voorlopig nog geen foto’s genomen. Als het weer terug wat beter wordt, trek ik er wel enkele en zet ze dan alsnog op de site.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Londen

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

01 November 2011

China - Verslag 4

29 Oktober 2011

China - Verslag 3

21 Oktober 2011

China - Verslag 2

17 Oktober 2011

China - Verslag 1

15 Januari 2011

Nordstream - Verslag 2
Bart

CARPE DIEM !!! Elke dag proberen zo veel mogelijk van het leven te genieten...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 148881

Voorgaande reizen:

28 September 2017 - 26 Februari 2018

RTW

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: