Thailand - Verslag 6 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Bart De Coster - WaarBenJij.nu Thailand - Verslag 6 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Bart De Coster - WaarBenJij.nu

Thailand - Verslag 6

Door: Bart De Coster

Blijf op de hoogte en volg Bart

17 November 2002 | Thailand, Chiang Mai

Hier zijn we dan weer.Heb gisteren al eens een poging gedaan, heb meer dan een uur aan lang verslag zitten werken, en toen ik het dan wilde versturen vond diene computer de verbinding niet meer, dus was ik alles kwijt.En op dat moment helpt het niet meer van te clicken op de "Back"-knop, je bent echt alles kwijt.En ik had gisteren echt de moed niet meer om opnieuw te beginnen.
Hopelijk lukt het nu wel.

Dus vorige keer na het e-mailen, ben ik terug gekeerd naar het Guest-House, en heb daar dan een boek meegenomen om wat te lezen.Het is wereld wijd de gewoonte dat reizigers die zelf een boek bijhebben, en dat hebben uitgelezen dat ergens achterlaten, en een ander boek meenemen.Nu had ik zelf geen boek bij, en heb ik er gewoon 1 genomen,ik zal mijn laatste boek dan wel ergens op het einde van de reis ergens gewoon achter laten.Best wel een goed boek :"De bewoonde vrouw" van Gioconda Belli.
En dat lezen brengt me echt wel wat tot rust.

De volgende dag ben ik dan 's morgens met de bus naar Si Satchanalai gereden.Dit is ook een archeologisch park met zeer veel tempels, net zoals Sukhothai. Sukhothai was dus de eerste hoofdstad van Thailand, en werd daarna vervangen door Ayuthaya.(Daar gaan we met de rest van de jamboree-bende nog langs).En in Si Satchanalai bewaarde men de as van de vice-koningen, en deze stad deed ten tijde van Sukhothai ook af en toe dienst als uitvalsbasis voor de koning.
Het was weer veel te warm, maar wilde toch geen fiets huren, om wat geld uit te sparen, ik zit namelijk op dit moment boven mijn budget, en moet dit de volgende dagen en weken wat proberen recht te trekken.
Heb dus alles te voet afgelegd in de blakende zon.(+/- 15km)
En dit bij een temperatuur van weer vlotjes boven de 30 graden.
Tijdens het wandelen nog mensen uit Antwerpen tegengekomen.
Er blijken hier in Thailand nog relatief veel Belgen rond te reizen, in vergelijking met de andere nationaliteiten.

Dan de bus terug genomen naar Sukhothai, en van daaruit de bus verder naar Chiang Mai in het noorden, dit is de 2e grootste stad van Thailand, en werd vroeger ook wel eens 'Venetie van het Oosten' genoemd.Weer als enige toerist op de bus met allemaal Thai.(5 uur)Weer helemaal niet leuk!!
's Avonds vrij laat aangekomen in Chiang Mai (22.00), vanaan het bus-station te voet naar het centrum gelopen.(4km)
En daar bleek het moeilijk te zijn om nog een guest-house te vinden, er blijken zeer veel toeristen te zitten in Chiang Mai op dit moment.Uiteindelijk toch nog iets goedkoops gevonden via een Tuk-Tuk-driver.(80 Bath per overnachting)(1 bath is ongeveer gelijk aan 1 oude Belgische frank)Plus dan nog 20 bath voor de Tuk-Tuk-Man.
In de Guest-House me direct een trekking laten aanpraten, dus moest ik de volgende morgen direct vertrekken, en de bagage die ik niet nodig had op de trekking kon in de Guest-House blijven.

De volgende morgen was het den 13e, maar bleek zeker geen ongeluksdag te zijn achteraf.
We vertrokken 's morgens met 11 andere mensen met een kleine pick-up truck voor een trip van 3 dagen naar de bergvolkeren.
Eerst moesten we ongeveer 1.5 uur rijden met de truck de bergen in, en op dat moment werd er achterin vrij weinig gesproken omdat we elkaar natuurlijk nog niet kenden, en omdat sommigen nog een kater hadden van de vorige avond.
Tot plots na een 45-tal minuten mijn buurman de chauffeur deed stoppen, en uitstapte, hij keerde wel te voet terug.
Zijn intuitie vertelde hem dat dit geen goede tocht ging worden.
(Waarschijnlijk omdat er tot dan toe nog bijna niets was gezegd)
Niemand wist eigenlijk goed wat er gebeurde, was echt wel wat raar op dat moment.Het was wel een feit dat plots iedereen wel begon te praten.Het gebeurde had dus zeker een positief effect op onze groep.Toen waren we nog met 11.Allemaal jonge mensen, ik denk dat ik ongeveer de oudste geweest zal zijn.
Een jong koppeltje uit Canada, een koppeltje uit Nederland (Limburg), 3 gasten uit Australie, 2 uit de USA, en 1 gast uit Nieuw-Zeeland, en dan nog onze zeer goede gids Sawat (bijnaam Stumpy).Onderweg haalde nog iemand een zakje met gebakken wormen boven, dat moest ik toch eens geproefd hebben, het stelde eigenlijk vrij weinig voor, en smaakt een beetje naar Grill-chips.(Thomas, er zijn hier ook vrij gemakkelijk gebakken sprinkhanen en schorpioenen te verkrijgen, maar daar wacht ik wel mee tot jullie ook hier zijn.)
Op het einde van onze trip met de truck kregen we eerst onze lunch, en daarna begon onze jungle-tocht met de olifanten, dwars door een beestig landschap.Echt een impressionant decor.
Na de olifanten moesten we het zelf doen, te voet steil bergop gedurende 2.5 uur in een luchtvochtigheid van meer dan 95% bij een temperatuur boven de 30 graden.Het zweet gutste in beken van ons lichaam, regelmatig moeten puffen.
Toen we in het eerste dorp aankwamen begon het te regenen, en we waren nog maar net in onze hut of het begon te gieten, gelukkig duurde dit slechts een half uurtje, en konden we daarna dit LAHU-dorp gaan verkennen.'s Avonds na het eten bij het kampvuur zijn alle kinderen van het dorp nog wat liedjes voor ons komen zingen.

In Thailand zijn er een 10-tal erkende bergstammen, met samen nog een 550.000 mensen.Ze hebben elk een apparte taal en cultuur.Meestal leven er maximum een 100-tal personen in 1 dorp.
Dit was al een vrij groot dorp met 86 bewoners.Onze gids is zelf van een bergstam waar we de laatste dag zullen passeren: de SHAN, maar die zijn niet officieel erkend door de overheid.

De volgende morgen ben ik om 6.15 opgestaan om de zons-opgang te fotograferen.Op dat moment waren er al mensen aan het werk.(Op zeer primitieve manier waren ze grove tarwe tot meel aan het pletten.) & speelden de kinderen reeds een soort van tikkertje. Om de ploegen in te delen speelden ze eerst "Blad-Steen-Schaar".Wat dus zelfs hier gekend is.(Misschien ligt hier zelfs de oorsprong, wie weet,...)
De kinderen lopen hier rond in afgedragen voetbal-T-Shirts van "The Gunners" & van "Schalke04", en met T-Shirts uit den 'HEMA'.
Rond 7.30 ben ik dan nog even terug gaan slapen tot 9.15.
Om 11.15 vertrokken we dan verder met onze trekking, en hij was iets minder zwaar dan gisteren.Stappen tot een uur of 13.15 & dan gestopt om te eten. Hier kregen we Noodels, klaargemaakt op een houtvuur, en opgediend op bamboe die in 2 was gespleten.
Na een korte siesta wandelden we verder tot aan een dorpje waar LAHU-KAREN-CHINESE samen leefden.Eerst wat rondgekeken, en toen iedereen wat op adem was gekomen wandelden we verder tot ongeveer 16.30.
Toen kwamen we aan bij een waterval waar de LAHU enkele hutten hadden neergezet, maar dit was geen bewoond dorp.
En dat was onze slaapplaats voor de volgende nacht.
Eerst zijn we dan gaan zwemmen & wat onder de waterval gaan staan die echt wel zeer krachtig naar beneden viel.Wat eigenlijk een massage op zich was.Daarna weer heerlijk gegeten.
's Avonds hadden we daar de gelgenheid om Opium te roken.(Dokter O)(Wat ik natuurlijk zelf niet heb gedaan!)
Maar ik ben wel even naar de hut gaan kijken.Jammer genoeg mochten we geen foto's nemen, wat ergens wel te begrijpen is.Zelfs hier is dit volledig illegaal, daarom dat het dus zo ver van de bewoonde wereld gebeurt, want zelfs in de bergdorpen komt er af en toe controle door politie.Daarna hebben we nog gezellig aan een kampvuurtje gezeten in het maanlicht met op de achtergrond het geluid van de waterval.Wat wil je nog meer?
(kan je zelf al wel raden,....ja ja, ik mis ze nog steeds!)
Echt een geweldig landschap hier, waar je foto's kan van blijven nemen.We hebben ook wel een leuke groep & heb reeds vele interessante gesprekken gehad, en dus zeer vele nieuwe ideeen voor nieuwe reizen.Dat belooft als ik terug thuis ben.

Volgende ochtend vertrokken om 9.45; terug wandelen voorbij nog meer dorpjes,(minder interessante)met nog meer LAHU-KAREN & LISU.Daarna verder tot de plaats waar we vertrokken met de rubber-rafting, na een tochtje van 30 minuten overgestapt op bamboe-rafts voor nog een tochtje.Dan een lat lunch bij de SHAN.(bergvolk van onze gids) & na het eten nog een kort bezoekje aan een AKHA-dorp.En dan de truck-rit terug naar Chiang Mai.
Onderweg nog even gestopt omdat de Niuew-Zeelander nog wilde gaan bungee-jumpen.
Terug in de Guest-House in 5 seconden een complete stal gemaakt van mijn kamer, en een zalige douche genomen.
Daarna nog iets beneden gaan eten samen met een deel van onze groep.Sommigen zijn nog iets gaan drinken, maar ik ben in de Guest-House naar een illegale copie blijven zien van 'SIGNS', een film met Mell Gibson die nu in Belgie in de ciname loopt.Dat is goedkoper dan op cafe te zitten.

Volgende morgen eerst uitgeslapen, dan ontbeten & dagboek bijgewerkt & dan gaan mailen, met het gekende resultaat.
Nog wat rondgewandeld in de stad, en in de guest-house rondgehangen.

Vanmorgen terug gaan wandelen in de stad maar was veel te warm, en ben wat ziekjes geworden van de warmte.Ben wel ondertussen mijn paspoort weer gaan ophalen.
Dan eerst wat op mijn kamer gaan liggen, en nu dus terug proberen te mailen, hopelijk lukt het nu wel.

Ik blijf hier nog in Chiang Mai tot na de 19e.
Het is hier nu Loy Krathong-festival, dat vieren ze op volle maan van de 12e maand (hun 12e maand is nu dus)
En dan worden er in heel Thailand plastieken, zijden, papieren ,... lotussen op het water gezet met lichtjes en/of kaarsen in.
Het zou vrij indrukwekkend moeten zijn.En de volgende dagen zijn er ook al kleinere dingen, er wordt hier elke avond wel ergens vuurwerk afgestoken.

Mensen die dat nog willen kunnen nog psotkaarten bestellen.
Wij gaan met onze troep zelf postkaarten laten maken.
(hopelijk komt alles daarvoor in orde!!)
En voor 2 euro kunnen jullie die bestellen, en dan sturen wij die op vanop de jamboree,dus pas na 28 december.
Als je ook een postkaart wilt, gelieve dan je adres door te mailen naar mij : bartdecoster@socal.com ,2 euro te storten op
001-2357433-21, met vermelding "postkaarten troep 5"
En dit voor 27 November.Op deze manier steunt u ons ook nog een beetje.Wij danken u bij voorbaat.

Nog wat algemeenheden.
Ik drink per dag zeker 3 liter water, wat echt wel nodig is, met al dat zweten.
Als je een lange busreis doet, zit er in de bus een zeer degelijke TV, waar je dan de plaatselijke soaps op kan volgen of kan meezingen met de karaoke.
De bedden zijn hier kei-hard.(van dat aangestampte stro), en de douches zijn koud.(Wat wel deugd doet)Dat heb je natuurlijk als je zo geodkoop mogelijk reist.
Bij Biman (de luchtvaartmaatschappij waar ik mee vloog) bestaat er geen rij 13!!

Heb ondertussen Coen terug kunnen bereiken, maar hij moet werken tot den 22e, en dan heeft hij wel de rest van dit jaar vrij, dus we zullen elkaar waarschijnlijk nu niet ontmoeten.Jammer.

Als je wil kan je me ook altijd een sms-je sturen, ik ga er wel geen terugsturen, want dan zou mijn reis wat te duur worden.
0476/41.28.01

Of je kan me ook altijd post sturen op volgende adres:
20th world scout Jamboree
Belgian Contingent (VVKSM)
p/a Bart De Coster (troep 5)
Highway 331
Samaesarn
Sattahip
Chonburi 20180
Thailand

Dit geldt ook voor de andere jamboree-gangers, men zegge het voort.Ik ben daar wel dus pas vanaf 28 december.Maar de post zal me daar wel opwachten.

Nog wat informatie voor de jamboree-gangers:
Ik heb zelfs 's nachts in het noorden in de bergen geen fleece nodig gehad, enkel en T-shirt met lang mouwen tegen de muggen is wel handig.
En een slaapzak is ook totaal overbodig, neem beter een lakenzak mee.(De overtrek van je dons), dan kan je daar inkruipen.
Er zijn wel vrij veel muggen, dus neem zeker goede muggenmelk mee.
Tegen malaria, ik neem Lariam(is vrij straf), en heb voorlopig geen neveneffecten, maar die Canadezen vanop de trekking hebben elke dag rare dromen, en af en toe wat rug-en nek-pijn.
Dus bekijk zelf maar wat je doet, je wordt sowieso regelmatig gestoken.

Ik denk dat het dat zowat was voor vandaag.
(ben weer 75 minuten bezig geweest aan dit verslag, en moet het nu nog doorsturen, wat ook nog een kwartiertje doet, want moet in verschillende fases gebeuren.)

Groe(n)ten & fruit !!

Ikke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

01 November 2011

China - Verslag 4

29 Oktober 2011

China - Verslag 3

21 Oktober 2011

China - Verslag 2

17 Oktober 2011

China - Verslag 1

15 Januari 2011

Nordstream - Verslag 2
Bart

CARPE DIEM !!! Elke dag proberen zo veel mogelijk van het leven te genieten...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 148897

Voorgaande reizen:

28 September 2017 - 26 Februari 2018

RTW

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: