V.A.E. - Verslag 4 - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Bart De Coster - WaarBenJij.nu V.A.E. - Verslag 4 - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Bart De Coster - WaarBenJij.nu

V.A.E. - Verslag 4

Door: Bart De Coster

Blijf op de hoogte en volg Bart

29 September 2006 | Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi

Hey Lieverds,

Alweer enkele dagen verstreken.
Gisterenavond zijn Sjarel en Katrien weer huiswaarts gekeerd.
En in het Staff-huis is een hoop volk vertrokken, naar andere projecten of op vakantie, dus zitten we daar voorlopig maar met z’n 2-en.
De temperaturen blijven hier nog steeds heel hoog, 40 a 41 graden. Gelukkig schommlt de luchtvochtigheid en de windkracht nog wat, zodanig dat het sommige dagen toch al ets dragelijker wordt.
We zijn vandaag woensdag 27 september. En alle opmetingen zijn voorlopig gedaan, dus heb ik het iets rustiger nu.
Maar deze namiddag komt de Queen weer terug, dus moet ik me daar weer wat meer mee gaan bezig houden.
We hebben onderling afgesproken, dat iedereen vanaf nu recht heeft op zijn vrije dag per week. Dus ga ik proberen komende zaterdag weer naar Dubai te gaan om het Burj Al Arab alsnog te bezoeken. En blijkbaar betaal je dus ongeveer 45 euro inkom, maar krijg je in de plaats dan waardebonnen voor dat bedrag, die je dus in het hotel kan besteden. Dus valt al bij al nog best mee.
En op 1 van de komende vrije dagen probeer ik dan Abu Dhabi zelf wat te verkennen, en daarna eventueel eens naar Al Rayn gaan, een stadje tegen de grens met Oman, waar de huidige sjeik afkomstig van is. Moet je ook beetje de bergen in, en is ginder toch al een ander klimaat.

Sinds zaterdag is de Ramadan hier volop aan de gang.
Dus mogen de mensen niet eten of drinken, roken of gemeenschap hebben, tussen Zonsopkomst en zonsondergang (Ivtar genaamd). Dus elke dag wordt aangekondigd wanneer het Ivtar is, en dan mogen ze gaan eten, en drinken.
Gisteren was dit rond 18.10, met als gevolg dat er om 18.00 nog een hoop auto’s op de baan zijn, die snel thuis willen geraken. En vanaf 18.15 is er niemand meer op de baan, enkel nog wat westerlingen. Ook geen taxi’s meer.
Overdag mogen ze maximum 6 uur werken, en maximum 2 over-uren doen. Dus sluiten veel bedrijven iets na de middag hun deuren.
Kan toch nooit bevorderlijk zijn voor de economie hier.
Tijdens deze maand gebeuren er ook opmerkelijk meer ongelukken, door mensen die op het einde van de dag wazig beginnen kijken, door gebrek aan eten, en vooral water.
Had de indruk dat het verkeer in de Emiraten toch wat rustiger was dan in Bahrain, maar toch vallen er hier blijkbaar zo’n 2000 verkeers-doden per jaar.
En als er 3 baanvakken zijn, is het middelste steeds de traagste. Op het 3e baanvak rijden ze vrij snel door, en het 1e baanvak dient om rechts in te halen, en gaat dus een stuk sneller dan het middelste!

Nog even wat meer exorbitante verhaaltjes over projecten in Dubai.
Natuurlijk willen ze daar alles het grootste, hoogste, beste, luxueuste,… hebben.
Dus gaan ze in de toekomst, de hoogste toren ter wereld maken Burj Dubai. (Of zijn ze al begonnen?)
Er is al een indoor-ski-piste in Dubai, maar nu gaan ze een nieuwe maken, die natuurlijk de grootste ter wereld moet worden.
Enkele kilometers verder gaan ze alle hoogste gebouwen van de wereld op ware grootte opnieuw bouwen. Dus zowel de Petronas-towers, als de Sears-tower, Empire State Building, Taipei-tower,… maar dus ook opnieuw de Burj Dubai. Dus komt die toren er 2 keer te staan op enkele kilometers van elkaar.
Een ander project, Falcon City (www.falconcity.com ), bestaat er in om enkele grote bouwwerken van de wereld op 75% van de ware grootte te bouwen, (sommigen zullen ook op ware grootte zijn, en waarschijnlijk sommigen zelfs groter dan ware grootte). Waaronder onder andere de Taj Mahal. Maar ondertussen waren er al plannen voor een ander soort thema-park (Dubai Land)(Wat natuurlijk ook het grootste ter wereld wordt, met o.a. dinosauriërs,) , waar ook de Taj Mahal zou komen. Gelukkig zijn beide projecten met elkaar rond de tafel gaan zitten, zodanig dat er toch geen 2 Taj Mahals komen in Dubai.
Verder zullen ze 3 van de 7 Wereldwonderen ook nabouwen.(Pyramides van Gizeh, hangende tuinen van Babylon, en de vuurtoren van Alexandrie), en daarnaast nog de Scheve toren van Pisa, de Eiffeltoren, de Chinese muur, en een stuk van Venetië…
Kunnen jullie het nog allemaal volgen? Ikke zelf bijna niet meer…
Om maar weer eens aan te tonen, dat er echt geen grenzen meer zijn aan het fantaseren in Dubai!
Rare jongens, die Arabieren!

Ondertussen is mijn verlof goedgekeurd door de projectmanager hier, vanaf vrijdag de 13e oktober, tot en met Zondag de 22e Oktober. Nu moet het op kantoor in Nederland nog goed gekeurd worden, en moeten ze nog een vervanger vinden. (Op het moment dat ik dit verstuur is die ook al gevonden)
Zoals ik al eerder zie, doe ik op dit moment zowel de job van surveyor, als die van site-manager op de wal. En Maarten, is de uitvoerder voor de Queen, en die houdt zich bezig met alles op het water. En blijkbaar zijn ze hier wel tevreden over mijn job, en willen ze heel graag dat ik na mijn korte verlof terug naar hier kom.
Moet alleen zorgen dat ik hier nog wel ooit weggeraak uit het Midden-Oosten.

De plannen in Georgië (Poti), zijn ook weer wat veranderd, daar hebben ze pas terug surveyors nodig vanaf februari ’07. Maar dat zou me nog wel goed uitkomen, want wil eind januari even gaan skiën, en wil daarna thuis zijn tot 11 februari, en dan eventueel terug naar Georgië!
Maar dat is al heel ver op voorhand natuurlijk! Kan nog veel veranderen op die paar maanden tijd.

Nog wat meer over de Ramadan.
Wat een beetje hypocriet is, is dat een hoop mensen nu gewoon overdag, de hele dag slapen, en dus gewoon ’s nachts leven, en feestvieren. (En zeer copieuze maaltijden) Op die manier is het natuurlijk al een pak makkelijker om een maand te vasten.
En blijkbaar is de Ramadan de beste maand voor de binnenlandse economie. Heel veel winkels zijn gewoon ’s nachts open, en sluiten grote delen van de dag.
En ’s nachts gebeuren er dan gigantisch veel aankopen, aangezien ze dan toch heel veel tijd hebben om alles netjes uit te zoeken.
Op het einde van de Ramadan komt dan het grote suikerfeest, en dat wordt hier blijkbaar zeer rijkelijk gevierd, en ook wel enkele dagen gerokken.

Morgen (Zaterdag) mijn 1e vrije dag hier. Wilde ik weer naar Dubai gaan om het Burj Al Arab te bezoeken. Maar blijkbaar kan je tegenwoordig ook geen gewoon bezoek brengen, maar moet je gelijk reserveren voor 1 van de restaurants. Nu zijn er voor zaterdag, al enkele restaurants helemaal volzet voor de lunch. Er is nog wel plaats helemaal boven, in het Panoramisch restaurant, of helemaal beneden, in het Vis-Restaurant, onder water.
Maar de prijzen daar voor een lunch liggen rond de 150 euro, en dat lijkt me net iets te veel van het goede.
Zullen wel zien wat we morgen gaan doen.
Eventueel ga ik morgen wat andere steden bezoeken, en wat in de woestijn cruisen, en ga ik later op een andere vrije dag weer naar Dubai, in de hoop dat er dan wel plaats is in 1 van de goedkopere restaurants.

Ben ook nog andere excursies aan het bekijken. Je hebt hier totaal-pakketten met een duinen-safari, sandboarden (ipv Snowboarden), bezoek aan bedoeïenenkamp, met BBQ, en eventueel met overnachting, en dergelijke meer.
Lijkt me ook wel eens leuk.

Laatste 2 dagen trouwens een pak drukker met allemaal vragen oplossen voor de Queen.
Vandaar daarnet besloten om pas zondag verlof te nemen.
Morgen is er nog nen hoop extra volk aan boord, en dan vragen die toch weer wat extra’s, maar die vertrekken morgenavond. Dus kan ik beter zondag verlof nemen, dan heb ik echt wat rust.

Groetjes, en tot de volgende…

Ikke

• 05 Oktober 2006 - 19:45

Kenneth:

Hey Bart, net gelezen dat DI en Boka in een JV stappen in Sepetiba, Brazilië...(enkele kilometers buiten Rio ) Als we nou beide wat lobbiën, kunnen we mss binnenkort eens samenwerken ;-)