Rusland/Finland : Verslag 1 - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Bart De Coster - WaarBenJij.nu Rusland/Finland : Verslag 1 - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Bart De Coster - WaarBenJij.nu

Rusland/Finland : Verslag 1

Door: Ikke

Blijf op de hoogte en volg Bart

17 September 2010 | Rusland, Moskou

Strazdvoedje, (Oftewel goedendag in Russisch)

Ben een weekje geleden naar Helsinki gevlogen, om van daaruit met een Pipe-Carier aan boord te gaan van ons survey-schip de “Highland Rover”.
Voor 1 keer had ik absoluut niet te klagen over mijn vlucht, ik had een rechtstreekse vlucht van Brussel naar Helsinki.
Tot zover mijn geluk; toen ik op Zaventem aankwam bleek er van het hele aankondigingsbord 1 vlucht gecancelled te zijn, natuurlijk de mijne…
Kreeg een alternatief via Kopenhagen aangeboden, dus toch weer een vlucht met een overstap.
Aangekomen op de luchthaven werden we met een busje ongeveer 1,5 uur rijden naar het Oosten gebracht, naar een havenstadje Kotka. Daar sliepen we 1 nacht op hotel.
De volgende morgen werden we nog voor het ontbijt, om 6.30 opgehaald, en naar de haven gebracht.
Daar aangekomen bleek dat de Pipe-carier nog niet eens half gevuld was.
Na eerst 1,5 uur gewoon op de kade te hebben gestaan, mochten we uiteindelijk, tijdens de laders hun koffie-break, toch al aan boord gaan.
Daar nog een uur gewacht alvorens we uitvoeren, richting de Russische wateren.

Toen we na 1,5 uur varen in de nabijheid van onze schepen waren, kwamen er eerst enkele immigratie-officieren aan boord.
Ook dat duurde weer meer dan een uur, alvorens we via basket-transfer (Een grote kooi waar je gaat opstaan, en die met een kraan wordt verplaatst) eerst naar de Solitaire werden getransporteerd, en dan verder naar de HR (Highland Rover).

Effie in het kort het project schetsen…
Enkele jaren geleden is er wat onenigheid ontstaan tussen Rusland en Wit-Rusland omwille van een gas-pijpleiding die vanuit Rusland, over Wit-Russisch grondgebied, naar Europa gaat.
Wit-Rusland zou daar volgens Rusland illegaal gas van aftappen.
Dus heeft Rusland beslist om een nieuwe pijp-leiding te leggen.
En die gaat dus van Vyborg (Ten Noorden van St.Petersburg) via de Finse Golf en de Baltische Zee naar Greifswald (Duitsland).
In totaal een lengte van zo’n 1250 km.
Het project is toegekend aan Saipem.
Maar, aangezien het eerste gedeelte van dit traject niet zo makkelijk is, o.a. door nog een hoop oorlogsmunitie op de bodem, hebben zij de eerste 350 km vanuit Rusland, in onderaanneming aan ons toegekend.
Uiteindelijk zullen er 2 pijpleidingen komen van elk 48-inch (122 cm) doorsnede, waarvan wij nu de 1e aan het leggen zijn.
En ergens begin volgend jaar, leggen we de 2e.
Zal allemaal wat afhangen hoe streng de winter hier wordt, want het kan hier dichtvriezen.
Soms pas eind Januari, maar kan ook al begin December zijn.
Afwachten dus…

Ik zit dus weer aan boord van de HR, hetzelfde schip waar ik mijn 2e-trip in Trinidad heb mee gedaan.
De collega’s vallen best mee, maar de boot zelf stelt niet zo veel voor.
Slecht eten (Op zich geen probleem, ik mocht toch wel wat afvallen), een zeer beperkte fitness (Wat jammer is, want ik moet nog wat trainen voor mijn trekking naar Nepal), en een super-slechte matras op mijn bed.
Hierdoor slaap ik dus ongelooflijk slecht, komt daar nog bij dat ik met de nacht sta. (werken van 22.00 tot 10.00 Belgische tijd)
Dus, ik voel me na anderhalve week aan boord al een redelijk wrak…
(En mijn rug is helemaal kapot… Allee, nog meer dan hij al was)

Het werk op zich stelt niet zo veel voor.
Het merendeel van de tijd zijn we bezig met TDM (Touch Down Monitoring).
Wat houdt dit in?
De Solitaire (Grootste pijplegschip ter wereld, en in ons bezit) is bezig met de pijp te leggen.
En wij moeten beneden op de bodem in het oog houden of de pijp op de goede plek ligt.
En om de zo veel kilometer keren wij even terug om alles exact in te meten.
(As-Laid – Survey)
Tussendoor (Tijdens de rechte stukken van het traject kan de Solitaire de pijp leggen zonder veel hulp), gaan wij nog af en toe even wat targets controleren.
Die targets komen uit eerdere surveys, en dat zijn plaatsen waar nog explosieven zouden kunnen liggen.
Tot nu toe waren het allemaal rotsen.

Ik probeer hier straks nog wat foto’s bij te zetten, van de HR & Solitaire, en misschien ook nog van een eerdere basket-transfer in Trinidad.
Als ik hier buiten op het schip ga staan (wat ik in het begin, en het einde van de shift probeer te doen) heb ik ook netwerk-bereik, dus je mag eventueel ook sms-jes sturen. Voor 1 keer komen die dus wel aan… :)
(Soms wel met wat vertraging)

Ik probeer op het einde van deze trip (Zo rond de 11e of 12e oktober) nog eens een update te geven.

Groetjes,

Bart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Moskou

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

01 November 2011

China - Verslag 4

29 Oktober 2011

China - Verslag 3

21 Oktober 2011

China - Verslag 2

17 Oktober 2011

China - Verslag 1

15 Januari 2011

Nordstream - Verslag 2
Bart

CARPE DIEM !!! Elke dag proberen zo veel mogelijk van het leven te genieten...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 148880

Voorgaande reizen:

28 September 2017 - 26 Februari 2018

RTW

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: